Danske Banks kunder bruger i stigende grad netbank og telefonisk rådgivning, forklarer bankens topchef.
Danske Bank vil nedlægge 2000 stillinger, oplyser banken i sit regnskab for tredje kvartal. Ritzau bad ordførende direktør Peter Straarup uddybe beslutningen:
Spørgsmål: Danske Bank har et overskud på 1,5 milliarder kroner, hvorfor nedlægger I så 2000 stillinger?
- Et overskud på 1,5 milliarder kroner er alt for lidt til en bank af Danske Banks størrelse. Og derudover må vi sige, at vi ser på en økonomisk konjunktur, som er rimelig nedtrykt, så vi er nødt til også at se på vores omkostninger.
Spørgsmål: Hvor mange af stillingerne bliver nedlagt i Danmark?
- Det kan vi ikke svare på. Det er 10 procent på tværs af banken, så det er både filialnettet, de administrative enheder i hovedsædet, men lige præcis hvor mange, kan vi ikke svare på.
Spørgsmål: Hvordan kommer Danske Banks kunder til at mærke stillingsnedlæggelserne?
- Det skulle ikke betyde så meget for kunderne, som er på vandring over i andre kanaler. Man bruger i større og større omfang vores telefonbank og vores netbank.
- Det betyder, at kunderne ikke kommer så tit i filialerne, og antallet af kassetransaktioner falder brat.
Spørgsmål: Hvilke konkrete forandringer vil kunderne opleve?
- Den enkelte kunde skal måske vænne sig til at bruge sin mobiltelefon til at ordne sine bankforretninger i stedet for at gå ned i filialen. Andre vil måske ringe til vores kundelinjer. Det afhænger af, hvordan man bruger banken.
Spørgsmål: Hvad kommer det til at betyde for Danske Bank?
- Det kommer til at betyde, at vi får to milliarder mindre i omkostninger. Nu er banken jo stor, men det forbedrer bankens resultat.
- Derudover vil det betyde, at der er 2000 færre medarbejdere, men stadigvæk er banken en virksomhed med over 19.000 medarbejdere, så der sker ikke de store ændringer ved det.
/ritzau/