Annonce
Erhverv

To ud af tre er blevet kontaktet af falsk it-support

Kriminelle forsøger i stor stil at narre adgangskoder eller andre følsomme oplysninger ud af danskere ved at udgive sig for at være it-supportere. Foto: AP/Damian Dovarganes

En undersøgelse fra Microsoft viser, at omfanget af it-svindleres aktiviteter er stort - også i Danmark.

Digitale tyveknægte bliver stadigt mere sofistikerede og prøver hele tiden nye måder af i forsøget på at franarre danskere penge og fortrolige oplysninger.

Det fremgår af en international undersøgelse, som Microsoft har fået foretaget.

Den viser, at 63 procent af de adspurgte danskere inden for det seneste år har oplevet, at svindlere har udgivet sig for at være it-supportere.

Det foregår typisk via telefon, men kan også ske per e-mail eller direkte i browseren i form af et popup-vindue eller viderestilling til en falsk hjemmeside.

Danmark er dog ifølge undersøgelsen et af de lande, hvor færrest mister penge som følge af denne type kriminalitet.

Kun fire procent af de adspurgte har ladet sig narre på en måde, der har kostet dem penge.

Det får dog ikke svindlerne til at holde sig fra at forsøge sig med danske telefonnumre, fortæller Ole Kjeldsen, der er teknologi- og sikkerhedsdirektør for Microsoft Danmark.

- Svindlen har sit udgangspunkt i lande, hvor lønniveauet er meget lavt, og derfor bliver der foretaget millioner af opkald.

- Og de skal altså bare lykkes med det en gang imellem, før det kan betale sig, siger han.

Ofte udgiver de kriminelle sig for at være supportere fra Microsoft, og it-giganten er træt af at blive associeret med denne type svindel.

Rådet fra Ole Kjeldsen er derfor soleklart: Ignorer alle kontaktforsøg fra folk, der udgiver sig for at være fra Microsoft.

- Vi ringer aldrig uopfordret til vores kunder eller sender e-mails, hvor vi beder om deres adgangskoder.

- I hvert fald ikke med mindre de selv har bedt os om det i forbindelse med en supportsag eller i forbindelse med, at de vil ændre deres kode.

I alt omfatter undersøgelsen fra Microsoft 13 lande, og svindlen går tilsyneladende værst ud over indere og amerikanere.

Her har henholdsvis 22 og 21 procent af de adspurgte i disse lande svaret, at de har tabt penge på denne type svindel.

Modsat svarer kun to procent af de adspurgte briter, at det er sket for dem.

  • Phishing-Tax Season
    Kriminelle forsøger i stor stil at narre adgangskoder eller andre følsomme oplysninger ud af danskere ved at udgive sig for at være it-supportere. Foto: AP/Damian Dovarganes
Annonce
Erhverv

Danish Crown fremrykker lukning af Ringsted-slagteri

Erhverv

PostNords brevfolk genoptager arbejdet efter kortvarig strid

Annonce
Annonce
Lolland

Kommune advarer efter cyberangreb: Cirka 1400 borgeres data kan være lækket

Lolland

Fra VM i Qatar til Maribo: Du får et bedre og mere lykkeligt liv

Vejret

Nu lægger sommervarmen sig over Sydhavsøerne: Så varmt bliver det

Politik

Minister efter ny aftale: Så meget stiger prisen på oksekød

112

Evakuerede beboere: Brand brød ud i lejlighed

Politik

Få overblikket: Her er hovedpunkterne i den grønne trepartsaftale

Samfund

Aggressiv modreaktion: - Det ligner en grim skilsmisse

Lokal nyt

Taget på fersk gerning: Forsøgte at liste ud af supermarkedet

112

Kørte 175 km/t i 90-zone

Sport

Spanien hjælper Danmark før Serbien-brag: Sådan går vi videre ved EM

Sport

Kontraktforlængelse - Sikkert kort bliver hos Bjørnene

112

Natlig indbrudstyv stjal nøgler og bil - men politiet holdt øje

Trafik

Efter stort tog-kaos: Opløftende melding fra DSB

112

Roses af brandvæsnet efter brand:- Det var effektivt arbejde

Indland

Hver fjerde borger har mad og vand til tre døgn i hjemmet

Annonce
Annonce
Lolland

Dinosaur forsvundet på vej til Knuthenborg

Politik

Fik nej til nyt partinavn

112

Ung mand hjalp Islamisk Stat og straffes med fire år

Indland

Kronprins Christian er blevet student

112

Rasende 27-årig fik peberspray: Skabte kaos i toget

Erhverv

Danish Crown fremrykker lukning af Ringsted-slagteri

Samfund

Aeah forstår det ikke: Nu skal broren flytte igen