100 boliger skal eksproprieres og 50 broer bygges om ved udbygning af jernbaneforbindelsen til Femern-tunnel.
100 ejendomme skal eksproprieres og andre 1900 boliger skal have betalt en facadeisolering. Samtidig skal der også sættes 18 kilometer støjskærme op, når Banedanmark går i gang med at udbygge jernbanenettet til den kommende tunnel under Femern Bælt.
Det fremgår af Banedanmarks projekt for jernbaneforbindelsen på land, som nu er sendt i offentlig høring.
- Støj bliver den væsentligste miljøgene og noget, som vi forventer, at borgerne forholder sig til, siger Banedanmarks områdechef Martin Munk Hansen.
Strækningen mellem Ringsted og Holeby på Lolland skal elektrificeres og udbygges med et ekstra spor fra Vordingborg til den kommende tunnel. I den forbindelse er der også 50 broer, der skal bygges om eller helt udskiftes.
Der er sendt to løsninger i høring, hvoraf det ene vil give mulighed for en toghastighed på 160 kilometer i timen og den anden på 200 kilomenter i timen.
- Borgerne skal ikke vælge løsning. Det er ikke en folkeafstemning. Men vi vurderer og indarbejder de kommentarer og forslag, borgerne har, i det omfang, det er muligt inden for de tekniske, miljømæssige og økonomiske rammer, der er for projektet, siger Martin Munk Hansen.
Når tunnelen står færdig, vil rejsetiden med tog fra København til Hamborg være forkortet med halvanden time til godt tre timer. Der bliver også plads til flere tog på skinnerne på Sjælland, Fyn og Jylland, fordi en masse godstog vil tage tunnelen til Tyskland.
Høringsfristen udløber den 10. april, og Banedanmark afholder borgermøder forinden i Næstved, Vordingborg, Nørre Alslev, Eskilstrup, Nykøbing F. og i Holeby.
/ritzau/