Politiet i Danmark og Tyskland vil først senere fastsætte hastigheden i den kommende Femern-tunnel.
Designet af den kommende Femern Bælt-tunnel tager højde for, at bilisterne skal kunne køre 130 kilometer i timen, når de drøner under vandet. Men alligevel forventer Femern A/S ikke, at det bliver tilladt at køre mere end 110 kilometer i timen.
Det fremgår af et svar, som transportministeren har givet til Enhedslistens Henning Hyllested. Forud for vedtagelsen af anlægsloven, bad han om en redegørelse for, hvorfor Femern A/S sætter hastigheden i tunnelen til 110 kilometer i timen: Henning Hyllested mener nemlig ikke at kende til europæiske tunneler, hvor det er tilladt at køre stærkere end 90 kilometer i timen.
Læs mere om fastsættelsen af hastighedsgrænsen i den kommende Femerntunnel i torsdagens udgave af Folketidende.
Klik her for at læse Folketidende på PC
Klik her for at læse via en mobil enhed