Et bredt flertal i Folketinget bakker op om forslaget om at bevare elementfabrikken i Rødbyhavn. Det stod klart, da Folketinget torsdag førstebehandlede lovforslaget, der skal gøre det muligt.
Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne, De Konservative, Nye Borgerlige, SF, De Radikale, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti er således for.
Her var Enhedslisten, Alternativet og løsgængeren Lars Boje Mathiesen ene om at tale imod, men de blev mødt af ordførere fra en stribe partier, der havde flere argumenter for, at fabrikken bør bevares:
Den har været dyr at opføre, og det vil være spild af ressourcer at rive den ned.
Det vil give muligheder for at kunne producere kommende infrastrukturprojekter billigere.
Det vil sikre arbejdspladser på Lolland.
Sund fornuft
Socialdemokratiets lokale folketingsmedlem, Kasper Roug, var første mand på talerstolen og talte varmt for forslaget og kaldte det en festdag.
- Det kommer i den grad Lolland-Falster til gavn, sagde han glædede sig over, at permanentgørelsen vil give nye og store muligheder.
Modstand
Lars Boje Mathiesens modstand mod forslaget handler om, at staten efter hans mening ikke bør eje og drive fabrikken, mens Enhedslistens transportordfører, Jette Gottlieb, talte imod af helt andre grunde.
Hun tog udgangspunkt i den oprindelige aftale om fabrikken, hvor det er forudsat, at den skal rives ned, når den er færdig med at bygge til tunnelen.
- Normalt er jeg ikke ret glad for brug og smid væk. Men når det var så klar en forudsætning, skylder man at tage det alvorligt, sagde hun og satte spørgsmålstegn ved, om der er brug for fabrikken.
Sælg for 255 kroner plus moms
Flere liberale stemmer herunder Lars Boye Mathiesens tidligere parti Nye Borgerlige talte for at sælge elementfabrikken.
Den megen snak om at sælge fik Kasper Roug (S) til at spørge Kim Edberg Andersen (NB), hvad man skal gøre, hvis en privat køber kun vil give tre milliarder kroner. Eller to milliarder. Eller en milliard.
Svaret var, at staten skal sælge til den pris, markedet vil give.
- Hvis salgsprisen er 255 kroner plus moms, skal vi sælge den til det. Er det 19 milliarder, skal vi sælge den til det. Problemet er, at den ikke har været sendt i udbud, sagde Kim Edberg Andersen.
Men flertallet er altså på plads. I første omgang skal forslaget nu drøftes i Transportudvalget, inden det på et senere tidspunkt skal andenbehandles og tredjebehandles.