Danske kommentarer til tysk udmelding om jernbaneudbygning.
Det er nok realistisk, at den kommende Femern Bælt-tunnel først åbner i 2024.
Sådan lyder den nogenlunde ensartede udmelding fra trafikordførerne Rasmus Prehn fra Socialdemokraterne og Kristian Pihl Lorentzen, Venstre.
Efter den nuværende tidsplan for projektet skal tunnelen stå færdig i slutningen af 2021, men der er flere ting, der rokker ved tidsplanen - blandt andet tyskernes udmelding om, at man ikke til den tid kan være færdig med jernbaneudbygningen til Femern Bælt.
Nu har Deutsche Bahn offentliggjort en tidsplan, hvorefter man vil kunne være færdig med dobbeltspor og elektrificering fra Lübeck til Puttgarden i 2024, og det er på den baggrund, de danske transportpolitikere åbner for en forsinket tunnelåbning.
Læs mere om den ændrede tidsplan for åbningen af Femern-forbindelsen i onsdagens udgave af Folketidende.
Klik her for at læse Folketidende på PC
Klik her for at læse via en mobil enhed