Femern A/S har brug for flere penge nu.
En del af opgaverne i forbindelse med bygningen af en fast Femern Bælt-forbindelse, bliver nu rykket frem så de bliver en del af den forberedende projektering.
Det betyder reelt, at der med finansudvalgets forventede godkendelse bliver brugt 3,5 milliarder kroner på den faste forbindelse - endnu inden den er vedtaget gennem en anlægslov.
- Det sker helt uden betænkelighed. Det er bare et bevis på, at der er så stort et flertal bag Femern Bælt-forbindelsen, og at vi nu er så langt fremme, at det vil være helt usandsynligt, at den ikke bliver til noget, siger Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke.
Det er transportminister Hans Christian Schmidt, der har sendt finansudvalget ansøgningen om at få forhøjet de nuværende 2.066 millioner projekterings-kroner til 3.497 millioner.
Stigningen på 1.431 millioner kroner er først og fremmest udtryk for, at opgaver man tidligere forventede skulle vente til selve anlægsfasen, nu rykkes frem.
Det gælder blandt andet miljøgodkendelsen af produktionsstedet ved Rødbyhavn. Efter den oprindelige plan var det en opgave, Femern A/S havde forventet at kunne overlade til tunnel-entreprenørerne: Nu forventes det i stedet, at deres bud vil være tilsvarende lavere.