Chefkonsulent Susanne Nordenbæk, Dansk Erhverv:
- Vores beregninger viser, at hvis man handler nu, så er der rigtig mange arbejdspladser at hente - også i udkantsområderne, hvor der er så hårdt brug for dem. Turismebranchen er klar til at trække i arbejdstøjet og tænke nyt, men det kræver også politiske håndsrækninger, hvis det fulde potentiale skal indfries.
Chefkonsulent Sune K. Jensen, Dansk Industri:
- Der er behov for en flerstrenget indsats, hvis vi igen skal have flere turister til landet. Vi skal have højnet kvaliteten, servicen og produktiviteten, så vi igen kan blive en attraktiv destination. Vi er også nødt til at se på det høje pris- og afgiftsniveau.
Politisk direktør Jonas Wilstrup, Horesta.
- Generelt skal serviceniveauet herhjemme løftes markant for at forbedre vores konkurrenceevne. Det er netop noget af det, vi har forsøgt at sætte fokus på med projektet Open Arms, hvor vi inspirerer og viser, hvordan man kan gøre noget ekstraordinært for sine gæster.
Formand Anne-Mette Knattrup, Dansk Turismefremme:
- Det, jeg savner nu, er, at man skrider til handling. At man får lavet nogle synlige initiativer, der kommer gæsten til god, og så øger salget. Det er det, der er behov for. Gæsten skal have lyst til at komme igen.
Professor og forsker i innovation og turisme Anne-Mette Hjalager, Syddansk Universet og medlem af Vækstteam for Turisme- og Oplevelsesøkonomi:
- Det er et problem, at det er så sæson-baseret. Du får nye medarbejdere ind hver evig eneste sommer, det er studerende og skoleelever, og de skal selvfølgelig først ind i, hvad det er for noget at yde en service.
/ritzau/