EU-Kommissionen inviterer torsdag til en bred offentlig høring om internetsøgetjenesten Googles udstrakte hånd for at undgå en sag om brud på EU's konkurrenceregler.
* Kommissionen meddelte i sidste måned, at Google ifølge en foreløbig vurdering muligvis bryder EU's konkurrenceregler om misbrug af en dominerende markedsposition på fire punkter:
1) Fordelagtig præsentation på Googles generelle søgetjeneste af link til Googles egne specialiserede søgetjenester som for eksempel restauranter, hoteller, nyheder og varer frem for link til konkurrerende specialiserede søgetjenester som Momondo, Tripadvisor og hotels.com.
2) Googles anvendelse på deres egne specialiserede søgetjenester af originalt indhold fra tredjeparters hjemmesider. Det gælder for eksempel rejseportaler, som gerne vil med i Googles søgeresultater, men ikke vil forære alle deres unikke brugeranmeldelser væk.
3) Aftaler, der forpligter hjemmesider udgivet af en tredje part - for eksempel netaviser, der benytter Google til søgninger i deres eget indhold - til kun eller næsten kun at bringe de søgeannoncer, der følger med Google.
4) Kontraktbundne begrænsninger for muligheden for at overføre netbaserede annoncekampagner lavet via Googles AdWords til konkurrerende netbaserede annonceringsplatforme.
* Google har svaret ved at tilbyde følgende ændringer i EU i fem år:
1) Link til Googles egne specialiserede søgetjenester bliver tydeligt markeret, så de adskiller sig fra almindelige søgeresultater.
Der vil på tydelig vis blive vist link til tre andre søgetjenester, der har specialiseret sig på samme felter som Googles.
2) Alle udgivere af hjemmesider kan frabede sig at få alt eller dele af deres indhold vist på Googles specialiserede søgetjenester - uden at det får negativ betydning for deres placering i Googles generelle søgeresultater.
Udgivere af aviser får adgang til side for side at kontrollere, hvilket indhold der bliver vist på Google News.
3) Kontrakter med udgivere vil ikke længere indeholde direkte eller indirekte forpligtelser til at kun at bringe netbaserede søgeannoncer fra Google.
4) Annoncører vil ikke længere være kontraktligt forhindret i at køre kampagner på flere konkurrerende netbaserede annonceringsplatforme.
* Høringen varer en måned - og alle kan bidrage. Høringssvar sendes til:
EU-Kommissionen
Generaldirektoratet for Konkurrence
Antitrust-afdelingen
1049 Bruxelles
Belgien.
/ritzau/