Alt for mange patienter accepterer lange ventetider og udlader at klage over fejlbehandling. Det mener Patientforeningernes Netværk.
- Alt for mange Guldborgsund-patienter er så autoritetstro, at de ikke stille spørgsmålstegn ved lange ventetider, når de henvises til undersøgelse eller operation, siger koordinator i netværket Margrit Lynn Tarby.
For eksempel kan ventetider på over fem måneder på en knæoperation - med den rette vejledning -koges ned til to uger. Men for få patienter kender Region Sjællands patientvejleder, som netop kan guide patienterne til den hurtigste behandling.
- Vores erfaring er, at Region Sjællands patientvejleder yder en uvildig, effektiv og ordentlig vejledning, som kan spare patienter for mange problemer. Men alt for få aner, at vejlederen eksisterer, konstaterer Margrit Lynn Tarby, som hver uge hjælper patienter, der føler sig strandede i sundhedssystemet i netværkets rådgivning.
Læs mere i dagens udgave af Folketidende