Bang & Olufsen går fra et lille plus til et stort minus. Selskabet kom i regnskabsårets tredje kvartal i 2012/13 ud med et minus før skat på 125 millioner kroner mod et plus i kvartalet året før på 19 millioner kroner.
For regnskabsårets første ni måneder var overskuddet før skat på et minus på 167 millioner kroner mod et plus på 27 millioner i perioden i forrige årsregnskab.
Resultatet var som ventet, da selskabet for et par uger siden gik ud med en stor nedjustering til det forskudte regnskabsår 2012/13. Forventningerne blev kraftigt nedjusteret den 22. marts med stort kursfald til følge.
Aktierne faldt på børsen med over 14 procent til en værdi på 52 kroner. Siden er aktiekursen faldet lidt mere - og torsdag sluttede den i 49,60 kroner.
Radio- og tv-producenten B&O sælger luksusvarer til forbrugerne - men når krisen kradser, vælger de at holde pengene i lommen. Og det går ud over selskaber som det danske med hovedsæde i Struer.
Og at kunderne ikke kommer ind i butikkerne, betyder, at B&O med direktør Tue Mantoni i spidsen nedjusterer forventningerne til hele årets salg fra 3008 millioner kroner til 2800-2900 millioner kroner.
I august 2011 kom Bang & Olufsen med en ny strategi: Leaner, Faster, Stronger. Og det har betydet en større omstillingsproces i selskabet. Seneste tiltag var beslutningen i januar om at lukke op til 125 butikker i løbet af de kommende 12-18 måneder.
Og selskabet har i regnskabsårets ni første måneder opsagt flere end 80 B&O-forhandlere.
Tue Mantoni siger i en kommentar til regnskabet, at tredje kvartal bliver påvirket i negativ retning af de mange butikslukninger. Men der er dog også positive takter:
- Vi begynder at se en positiv effekt fra vores vækststrategi i Kina, men det er stadig ikke nok til at kompensere for den fortsatte makroøkonomiske svaghed, især i Europa, siger Tue Mantoni.
/ritzau/