NYKØBING: - Jeg synes, det er en skandale, og jeg forstår det simpelthen ikke. Hvor skal turisterne så gå hen, når de har nogle spørgsmål?
Nykøbing Falster Revyens direktør Mickey Pless er bestemt ikke fan af turisme-organisationen Visit Lolland-Falsters beslutning om at fjerne det økonomiske grundlag for de bemandede turistkontorer og infocaféer rundt om i landsdelen og dermed i praksis lukke turistkontorerne med virkning fra nytår.
Forstår ikke tankegangen
Men Mickey Pless har svært ved at se potentialet i Visit Lolland-Falsters nye strategi.
- Jeg forstår ikke deres tankegang. Man vil gerne have turister til Lolland-Falster, men hvor skal de gå hen og få svar på spørgsmål, når de så er her?
Mickey PlessJeg forstår ikke deres tankegang. Man vil gerne have turister til Lolland-Falster, men hvor skal de gå hen og få svar på spørgsmål, når de så er her?
- I revyen agerer vi i forvejen mini-turistkontor, fordi der kommer mange turister hen til vores billetsalg på teatret og spørger om vej til toiletterne, Middelaldercentret og mange andre ting, siger han.
Vil gerne drive turistkontor
I stedet vil revydirektøren gå en anden vej, og det har fået ham til at hive en idé frem, som han og hustruen Lone fik allerede, da de for nogle år siden overtog revyen.
- Jeg har en idé om, at vi i revyen skal have et kontor, hvor der er åbnet hele året. Og vi var tæt på at lave et turistkontor i samarbejde med Visit Lolland-Falster og Guldborgsund Kommune i de butikslokaler lige overfor teatret, hvor der var outlet-butik. Men så trak kommunen sig i sidste øjeblik.
- Men nu kunne man måske tage idéen op igen? Lokalet er snart ledigt igen, så lad os lave et mini-turistkontor, som revyen passer. Men vi vil ikke stå for det alene i så stort omfang, at man også skal kunne købe fisketegn eller andet af den slags, for det har vi ikke ressourcer til. Så skal kommunen eller Visit Lolland-Falster enten stille med en medarbejder til at tage sig af det eller nogle penge, foreslår Mickey Pless.
- Der er jo en fantastisk synergi i, at en turistattraktion som revyen har et turistkontor, og vi kan meget sammen, hvis vi gider. Der er så mange turister i Nykøbing, især om sommeren, så det er helt tosset ikke at have et turistkontor, mener revydirektøren.
Det har ikke været muligt inden deadline at få en kommentar til kritikken fra destinationschef Lindy Kjøller, Visit Lolland-Falster.