Danskerne er blevet markant mere positive over for kørselsafgifter.
Mens befolkningen for fem år siden var nærmest delt i spørgsmålet om at lade kørselsafgifter erstatte registrerings- og vægtafgift, så bakker et flertal nu op om kørselsafgift.
Det viser en ny befolkningsundersøgelse lavet for Ingeniørforeningen.
Når Trængselskommissionen i næste måned fremlægger sine endelige anbefalinger til reducering af trængslen på vejene, er det altså ikke vælgerne, som politikerne skal være bange for, når det gælder kørselsafgift.
Ifølge undersøgelsen er 51 procent meget eller overvejende positive overfor kørselsafgift, mens kun 20 procent er negative eller overvejende negative. Hver tredje er hverken for eller imod.
- Det tyder på, at kørselsafgift for vælgerne ikke længere er en varm politisk kartoffel, siger formanden for Ingeniørforeningens Teknologiudvalg, Per Højbjerre.
Han ser som mange fagfolk og trafikeksperter GPS-baserede kørselsafgifter som et godt instrument mod den stigende trængsel i de større danske byer, som koster dyrt i tabt arbejdstid og forurening.
I det foreløbige idékatalog fra Trængselskommissionen i vinter anbefaledes et dansk storskalaforsøg med kørselsafgift.
En af de medvirkende trafikforskere, lektor Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet, håber, at den anbefaling kommer med i kommissionens endelige udspil næste måned.
- Et storskalaforsøg med 5000 bilister rundt i landet vil kunne afmystificere mange ting, siger han.
FDM bakker principielt op om at flytte beskatningen af biler fra købspris til brug af bilen men vil afvente erfaringer andre steder fra.
- Og så skal de eksisterende bilskatter selvfølgelig omlægges forinden, så kørselsafgifterne ikke bare lægges oveni, siger administrerende direktør i FDM Thomas Møller Thomsen.
/ritzau/