Kampagneudgifterne til "Giv en ged" rammer 71 procent af beløbet. Folkekirkens Nødjhælp afviser kritikken.
Det omtalte ulandsprojekt "Giv en ged" fra Folkekirkens Nødhjælp har kostet millioner af kroner i markedsføring.
Folkekirkens Nødhjælp brugte i 2009 1,7 millioner kroner i kampagneudgifter, hvilket svarer til 71 procent af det indsamlede beløb, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.
De tilsvarende kampagneudgifter fra 2008 og de foreløbige tal fra 2010 er over 60 procent, hvilket er langt højere end de 20-25 procent, som velgørende foreninger maksimalt plejer at bruge på kampagner.
Folkekirkens Nødhjælp afviser dog, at udgifterne er for høje.
- Det koster noget at komme i kontakt med danskerne. Der skal være nogle, som banker på deres dør eller siger "Hey, er det her ikke en sjov julegave?", siger kommunikationschef Mads Klæstrup Kristensen.
Han forsvarer udgifterne med, at kampagnen har skaffet mange nye bidragsydere til Folkekirkens Nødhjælp.
Dansk Røde Kors og Unicef har lignende gavekoncepter, men begge foreninger har langt lavere kampagneudgifter.
- Det er primært, fordi vi kører det hele online. Vi trykker ikke noget, fortæller fundraisingchef Gitte Jeppesen fra Unicef.
Socialdemokraternes forbrugerordfører, Benny Engelbrecht, mener ikke, at Folkekirkens Nødhjælp har gjort nok for at fortælle om det høje udgifter.
- Der er ikke noget galt i at konkurrere om bidragene. Men man risikerer, at det ender i et våbenkapløb, hvor det skal være stadigt mere opfindsomt og tivolisere, siger Engelbrecht.
Han mener, at problemet skyldes regeringens krav om, at organisationerne selv skal samle penge ind for at få del i Danida-midler. Det afviser Venstre dog.
/ritzau/