Kommunikationsekspert Henrik Byager giver den nye redesignede Berlingske en lunken modtagelse.
- Det bliver ikke "the talk of the town".
Berlingske Tidende er en saga blot. Fra onsdag hedder avisen Berlingske - uden Tidende. Dertil følger et nyt "lettere og lysere" design samt et indhold med "mere tyngde".
Tyngden har avisen nu været garant for længe, mens layoutet snarere er et "ansigtsløft" end en egentlig revolution. Vurderingen kommer fra kommunikationsrådgiver Henrik Byager.
- Det er et fint og ambitiøst projekt, men der er ikke nogen wow-faktor i denne forandring, siger han og uddyber:
- Jeg føler ikke, at jeg står med en ny avis. Hvis det er målet, så er det ikke lykkedes. Men hvis målet er at strømline avisen, stramme udtrykket op og skærpe brandet, så er det en fin øvelse, siger Henrik Byager.
Et andet element i Berlingske-satsningen er at flytte "avisen ind i det nye mediebillede". Hjemmesiden har ændret navn fra berlingske.dk til blot b.dk, og der lægges flere kræfter i platforme som mobilen og iPad'en.
Fine initiativer lyder det fra Henrik Byager. Han savner dog svar på et essentielt spørgsmål: Hvor skal pengene komme fra?
- Den store udfordring for mediekoncerner i disse år er ikke at producere nyt indhold på nye platforme - det er enormt nemt.
- Udfordringen ligger i at få folk til at betale mere for indholdet, og jeg kan umiddelbart ikke se den store forretningsmodel i dette her, siger Henrik Byager.
Ét nyt Berlingske-initiativ skiller sig dog ifølge Byager positivt ud fra mængden. Det nye politiske magasin Politiko, der fra slutningen af januar kommer med avisen hver mandag.
- Med den fokus og fylde, som politisk analyse har, så tror jeg, at det er rigtigt set, siger Henrik Byager.
/ritzau/