Skoler bør overveje at lukke helt for adgangen til det sociale medie, påpeger hjerneforsker.
Når elever er på Facebook i timerne, tager det så meget af deres opmærksomhed fra undervisningen, at ungdomsuddannelserne bør overveje at lukke helt for det sociale medie.
Det mener hjerneforsker Jon Wegener ifølge Politiken onsdag. Han er medejer af virksomheden Cogency og ekstern lektor på Copenhagen Business School, hvor han underviser i neuroøkonomi.
- Det ville give god mening, for det går ud over eleverne, når de bruger Facebook på en måde, som ikke er relevant for undervisningen. At skrive beskeder kræver så meget koncentration, at man slet ikke kan lære noget samtidig. Så det kan være en måde at beskytte dem på, siger Jon Wegener til Politiken.
Hans råd til skolerne kommer i forbindelse med en undersøgelse, hvor 75 elever på seks gymnasiale uddannelser og erhvervsskoler i forskellige egne af landet er blevet interviewet om deres brug af Facebook i undervisningen.
Eleverne vurderer, at de sagtens kan følge med i undervisningen alligevel, og kun 3 svarer, at de ikke altid har Facebook åben i timerne. Det overrasker hjerneforskeren.
Eleverne bruger Facebook til både at læse beskeder fra andre på som et suppleringsmiddel til undervisningen og til at skrive beskeder på - blandt andet til andre i klasselokalet. Det fortæller cand.scient.pol. og fremtidsforsker Anne-Marie Dahl, der ejer firmaet Futuria. Hun har udført undersøgelsen sammen med lektor og gymnasielærer Oluf Kjær Nielsen.
- Det ser ud til, at langt de fleste gør brug af den digitale parallelverden, der kører samtidig med undervisningen, og det er jeg egentlig overrasket over. Det er også de meget pligtopfyldende og 'pæne' elever, som siger, at Facebook altid er åben, forklarer hun over for Politiken
Selv om eleverne går glip af en del af undervisningen, er der alligevel et positivt aspekt i trangen til at gå online, vurderer Anne-Marie Dahl. De bliver bedre rustet til jobmarkedet, som i fremtiden i endnu højere grad vil kalde på det, fremtidsforskeren kalder "dobbelt tilstedeværelse".
Formanden for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS), Mathilde Lynggaard Vinther, genkender billedet fra undersøgelsen.
- Forbud tror jeg ikke hjælper så meget. Så finder folk bare smutveje til omgå det, og de bliver modvillige. I stedet bør man tage en diskussion i den enkelte klasse om, hvordan man bruger sin computer, og derfra lave en fælles aftale. Så føler eleverne et større ansvar og får en større forståelse for, hvorfor de ikke bør gå på Facebook, siger hun til Politiken.
Anne-Birgitte Rasmussen, der er formand for Gymnasieskolernes Rektorforening, er enig:
- Jeg tror, at det er rigtigt, at mange elever er på Facebook og derfor ikke kan koncentrere sig. Men vi kan simpelt ikke skærme dem og lukke verden ude for de unge. Det bedste er i stedet at gå den lange, seje vej og være bevidst om problemstillingen ved at lave aftaler med dem, men også ved at diskutere med eleverne og få dem til at forstå, at Facebook eller anden underholdning ødelægger deres evne til at fordybe sig, siger hun til Politiken.