En stadig mindre andel af danske børn har læsning som daglig vane. Det giver ringere Pisa-resultater.
En tredjedel af de danske elever, der deltog i den nyeste Pisa-måling, erklærer ligeud, at de ikke holder af at læse.
Det skriver Politiken.
Og spørger man eleverne, om de læser dagligt i deres fritid, svarer syv procent færre ja sammenlignet med år 2000, da Pisa-undersøgelsen stillede det samme spørgsmål.
- Det er ikke overraskende, at vi ser et fald i læsning, siger lektor, ph.d. Trine Bille fra CBS, som for nogle år siden stod for en undersøgelse af børns kulturvaner.
Allerede midt i årtiet viste hendes tal en markant nedgang i andelen af børn, der jævnligt bruger det lokale folkebibliotek.
I 1998 var det 51 procent af alle børn, der havde brugt biblioteket inden for den seneste måned. I 2004 var den andel faldet til 39 procent.
- Det er helt oplagt, at det er de mange nye medier, der fylder mere i børns dagligdag. De spiller og finder informationer på internettet, og det har erstattet noget af den tid, børn tidligere brugte til at læse, siger Trine Bille til Politiken.
Daglig læsning i fritiden har stor betydning for børns læsefærdigheder, viser Pisa-tallene. De børn, der ikke læser dagligt i fritiden, scorer i snit 39 point lavere i læsning - det svarer til et helt klassetrin.
/ritzau/