Prisstigningerne på bus og tog rammer i første række de unge og dem med de laveste indkomster, siger forsker.
Selv om Socialdemokraterne og SF gik til valg på at sænke priserne på den kollektive trafik, har DSB varslet højere priser på busser og tog i 2012.
Det bliver fem kroner dyrere at købe et klippekort til to zoner, mens prisen på en rejse mellem København og Odense stiger med otte kroner. Det vil først og fremmest gå ud over lavindkomstgrupperne, vurderer trafikforsker Henrik Harder fra Aalborg Universitet.
- Dem, der rammes af det her, er dem, der ikke har råd til at have bil. Det er typisk de unge og dem med de lavere indkomster, siger Henrik Harder.
Prisforhøjelserne kommer på trods af, at venstrefløjen i Folketinget længe har kæmpet for at sænke taksterne på offentlig transport.
Dermed håbede partierne, at flere danskere ville lade bilen stå og i stedet bruge busser og tog. Det skulle afhjælpe trafikproblemerne i og omkring hovedstaden.
- Man har jo ment, at man ville styrke den offentlige transport, så det er ikke god signalpolitik at gøre det dyrere, siger Henrik Harder.
Til gengæld er det ikke sikkert, at de højere priser vil få afgørende betydning for danskernes lyst til at tage de kollektive transportmidler.
Hvis man vil have folk til at lade bilen samle støv i garagen, er det bedste middel at genere bilisterne mest muligt, siger trafikforskeren.
- Det, der virkelig hjælper, er at gøre det sværere og dyrere at køre bil. Man skal sørge for, at det bliver sværere at parkere i byerne og at gøre det dyrere for eksempel ved hjælp af en betalingsring. Så begynder det at hjælpe noget, siger Henrik Harder.
/ritzau/