AFSTEMNING OG BILLEDSERIE: Talsmanden for togpendlerne mellem Nykøbing og København mener ikke, at DSB har været gode nok til at informere om ændringerne efter lukningen af Storstrømsbroen.
Banedanmarks beslutning om at lukke Storstrømsbroen for al togtrafik i en uge fører nu til kritik af DSB. Det er talsmanden for pendlerne mellem Nykøbing og København, Henrik Larsen, der mener, at DSB har været for dårlige til at informere pendlerne om ændringerne i togtrafikken.
- De har efter min opfattelse været lidt for længe om at få meldt ud til pendlerne, hvad der skulle ske. Og jeg som pendlertalsmand har slet ikke fået nogen information direkte fra DSB. Så de oplysninger, jeg har fået, har jeg fået gennem medierne, siger Henrik Larsen.
Han tilføjer, at DSB efter hans opfattelse godt kunne have brugt personaleressourcerne til at sørge for mere direkte information til pendlerne i morges, da nyheden om brolukningen stadig var frisk for mange pendlere.
- Det togpersonale, der ikke skulle køre i morges alligevel, kunne man godt have brugt som service- eller informationspersonale på perronerne i Nykøbing, Nørre Alslev og eventuelt Eskilstrup.
- For det ,jeg har hørt, er, at de pendlere, der stod på stationerne i morges, ikke fik en fornuftig information om, hvad der skulle ske, siger Henrik Larsen.
Han vil nu tage kontakt til DSB og bede om at få bedre information om trafikken i de kommende dage.
Henrik Larsen forstår dog godt beslutningen om at lukke den 74-årige Storstrømsbro indtil videre, og den kommer ikke helt bag på ham.
- Det var måske til at forudse, at den gamle bro på et tidspunkt ville vise nogle tegn på metaltræthed, siger han.
Han mener, at der snart bør træffes en beslutning om at bygge en anden bro, også set i lyset af, at togtrafikken vil blive forøget markant, når Femern Bælt-forbindelsen står færdig.
- Undersøgelserne har indtil nu vist, at broen skal kunne holde til den øgede trafikmængde. Det kan man tvivle på i dag, men det er den officielle holdning fra politisk side, at den skal kunne holde til det. Det må vi så stole på, at den kan, siger Henrik Larsen.
Se billeder fra lukningen af broen HER
- og fra reparationen af den HER