Annonce
Indland

Ny rekord i opkald om dyr i nød sidste år

Borgere ringede sidste år over 118.000 gange til Dyrenes Beskyttelses vagtcentral på 1812 for at fortælle om dyr, der har brug for hjælp. (Arkivfoto) Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Dyrenes Beskyttelse fik rekordmange henvendelser i 2018. Trods større opmærksomhed mistrives mange dyr stadig.

En kat uden ører, mishandlede fugle og køer og får under solen uden vand og skygge.

Uanset hvilken slags indberetning der er tale om, er antallet af henvendelser om dyr, som har brug for hjælp, steget markant det sidste år.

Ifølge en opgørelse fra Dyrenes Beskyttelse ringede borgere mere end 118.000 gange til foreningens vagtcentral - 1812 - i løbet af 2018 for at fortælle om dyr i nød.

Dyreværnschef i Dyrenes Beskyttelse Yvonne Johansen peger på flere forklaringer bag stigningen. Blandt andet at der generelt er kommet større fokus i befolkningen på dyrevelfærd.

- En anden forklaring kan være den varme sommer, som har ført til et øget antal henvendelser på særligt vilde dyr, men også landbrugsdyr på markerne, siger hun.

Dyrenes Beskyttelse har siden 2011 haft vagtcentralen, hvor alle kan ringe, hvis de oplever, at et dyr har brug for hjælp.

Siden lanceringen er antallet af henvendelser fra bekymrede borgere steget år efter år.

I 2018 steg antallet af henvendelser både i forhold til kæledyr, landbrugsdyr og vilde dyr.

Men den varme sommer gav også anledning til alarmerende mange dyreværnssager, viser foreningens tal.

En dyreværnssag er en sag, hvor mennesker har haft ansvaret for, at et dyr har haft det dårligt.

Sidste år modtog Dyrenes Beskyttelse 4592 anmeldelser om dyreværnssager. Det er 23 procent flere end året før, hvor der også blev registreret et rekordhøjt antal.

Og selv om borgere har fået større empati for dyr i hjemmet og naturen, er der samtidig flere dyr, som bliver misrøgtet, fortæller Rikke Christensen-Lee, dyrlæge og direktør i Dyreværnet.

- Vi oplever også, at der er en større bevågenhed og interesse for dyrevelfærd. Men der hvor det så går galt, og dyrene har det dårligt, har de det voldsomt dårligt, siger hun.

Ifølge Rikke Christensen-Lee er det særligt de allersvageste grupper i samfundet, som har svært ved at tage sig af deres dyr. Ikke fordi de ikke har lyst, men fordi de ikke har overskud.

  • Sommer
    Borgere ringede sidste år over 118.000 gange til Dyrenes Beskyttelses vagtcentral på 1812 for at fortælle om dyr, der har brug for hjælp. (Arkivfoto) Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Annonce
Indland

86.000 danskere er afhængige

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Annonce
Annonce
Lokal nyt

Meget har ændret sig: Dette er nyt på Dølle

Dølle

Så er markedspladsen åben

Dølle

Morten er betjent på Dølle: - Her er vi meget mere på

112

Uvenner ude på marken: Fik slag i hovedet

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Stubbekøbing

Rystet over opdagelse: Hvem f***** stjæler fra en kirkegård?

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Dølle

I tvivl før dit Dølle-besøg? Her skal du bruge din tid

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Indland

86.000 danskere er afhængige

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Lolland

Efterlyser hundeejere: - Man kan virkelig gøre en forskel

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes

Annonce
Annonce
112

Det lokale politi får nyt våben: Se det her

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Lolland

Utæt pakning stopper færge

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Dølle

Dølle-formandens insider tips: Undgå disse tidspunkter

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne