For at spare løn til vagter og for at forhindre snyd vil Tivoli skanne gæsternes ansigter. System skal afsløre, om folk har betalt for at komme ind.
Tivoli i København arbejder på at udvikle et system, der kan skanne samtlige gæsters ansigter. Målet er at tjekke, om de har betalt entré, skriver Avisen.dk.
Forlystelseshaven døjer med, at folk snyder sig ind gennem de mange restauranter og butikker, der omkranser parken.
Ønsket er, at elektroniske ansigtsgenkendelse skal erstatte vagtpersonale og fungere ved, at kameraer grundigt fotograferer gæstens ansigt, når vedkommende betaler entré eller viser sit årskort.
Oplysningerne om øjnenes placering samt billeder af hele ansigtet gemmes i en database. Forsøger en person, der ikke er registreret i databasen at få adgang, bliver Tivolis personale underrettet og vedkommende får besked på at henvende sig til en vagt.
- Vi vil indføre systemet for at spare mandetimer til vagtpersonale og for at gøre det nemmere for vore gæster at forlade Tivoli og komme ind igen uden at skulle have et stempel på hånden, forklarer Stine Lolk, der er vicedirektør i Tivoli.
Tivoli og it-leverandøren Logica har holdt et møde med Datatilsynet, der har stillet en række betingelser for at ville godkende systemet, der af flere omgange er blevet testet i restauranten Wagamama. Herfra er der fra gaden gennemgang til Tivoli.
- Datatilsynet har blandt andet understreget, at der skal være tydelig information om den anvendte løsning på flere sprog, siger specialkonsulent og jurist Lene Engedal Kragelund fra Datatilsynet.
Vicedirektør i Tivoli, Stine Lolk, forsikrer, at Tivoli vil slette de personfølsomme oplysninger om aftenen, når Tivoli lukker. Hun understreger, at det endnu ikke er helt sikkert, at systemet kommer op at køre.
/ritzau/