Stribevis af danske hoteller og overnatningssteder har store pengesummer til gode hos den hollandske techgigant Booking.com, der ikke har kunnet overføre beløbene til de danske overnatningssteder på grund af tekniske problemer.
Nu truer brancheorganisationen Horesta i et brev Booking.com med et sagsanlæg. I et brev til platformens hollandske hovedkvarter skriver brancheorganisationen, at Booking.com opfører sig »uacceptabelt«.
- Såfremt udeståendet ikke afregnes inden for to dage, forbeholder Horesta sig ret til at tage retlige skridt mod Booking.com, skriver Horesta i brevet til Booking.com.
Om truslen i brevet siger Horestas direktør, Pia Voss til Turistmonitor, at fordi Booking.com har hovedsæde i Holland, ville det formentlig være "nødvendigt at tage skridtet via retssystemet i Holland for at få pengene udbetalt."
- Det er klart, at når man skal gøre noget i udlandet, kræver det, at man allierer sig med et inkasso-firma, som har kontorer på tværs af flere lande," siger hun.
Pia Voss tilføjer, at hun endnu ikke kan uddybe, hvordan en eventuel retssag "rent konkret ville foregå."
Hun siger samtidig, at Horesta allerede har "modtaget en meget hurtig reaktion" fra Booking.com på brevet, og at hun håber, at det betyder, at "der kommer skred i sagen."
- Men det er også klart, at hvis det ikke er muligt at få en konstruktiv dialog, så kan vi blive nødt til at tage retslige skridt for at få inddraget de udestående penge. når man er en stor spiller på et marked, har man en ekstra forpligtelse til at overholde aftaler. Og det gør de ikke her« siger hun.
Ifølge Booking.com skyldes problemerne med at udbetale penge til deres leverandører en "global systemvedligeholdelse," og ifølge bookingportalen har de fleste overnatningssteder efterhånden modtaget deres udestående betaling.
Hotelkæden Danske Hoteller, der består af 25 hoteller, venter sammenlagt på fire millioner kroner, fortæller bestyrelsesformand Erik Sophus Falck.
Han er glad for, at Horesta er klar til at repræsentere ham og brancheforeningens andre medlemmer i en retslig tvist.
- Det er helt skandaløst, at en verdensomspændende virksomhed behandler sine leverandører på den måde. Vi leverer nogle ydelser, og så får vi ikke betaling. Den eneste begrundelse, vi har fået, er, at de er ved at omlægge deres regnskabssystem.
Han mener, at Booking.com bare ville kunne overføre pengene manuelt.
Erik Sophus Falck fortæller, at Danske Hoteller selv har overvejet at tage »retslige skridt« for at få de penge, kæden mangler at få udbetalt
- Der er bare det problem, at når du skal stævne en udenlandsk virksomhed, er det en lang proces. Men selvfølgelig overvejer vi det,« siger han og tilføjer:
- Det får konsekvenser i den forstand, at vi er meget tæt på at beslutte at afvise deres kunder i fremtiden, indtil der kommer styr på betalingen. Og det er jo synd for kunderne, hvis de har betalt til Booking.com, fordi så får de pludselig lov til at betale to gange.
Det er ikke lykkedes Turistmonitor at få en kommentar fra Booking.com til Horestas brev.