Det lykkedes ikke at presse togturen mellem Nykøbing og København ned under en times varighed - den kommer ned på en time og seks minutter, når den kommende Storstrømsbro står klar.
Det lykkedes ikke at realisere drømmen om en direkte forbindelse mellem Nakskov og København - her må pendlerne stadig skifte tog i Nykøbing.
Trods stort ønske fra Region Sjælland og kommunerne blev de to ovenstående ønsker ikke indfriet, afslører ny kontrakt mellem DSB og staten, som løber frem til 2033.
Det vækker stor ærgrelse hos Business Lolland-Falster.
- En god infrastruktur - lige gyldig om det er bane eller vej - er afgørende for, at man kan skabe vækst og udvikling. Jeg synes, det er uambitiøst, fortæller administrerende direktør, Mikkel Wesselhof.
Lever ikke op
Han mener, at man som udbyder af offentlig transport har en helt særlig forpligtelse til at skabe vilkår, der kan gøre det attraktivt at søge mod yderområderne.
- Jeg mener ikke, man lever op til den forpligtelse. Det er afgørende for Lolland-Falster, at man lever op til den forpligtelse, siger han og fortsætter:
- Vi har både behov for, der kommer arbejdskraft til uden for området, mens vores borgere har brug for at kunne tage væk for at arbejde. Her er det bare en nøglefaktor, at man kan komme frem og tilbage, og det betyder rigtig meget, at den tidsmæssige afstand er kortere og derved også, hvor mange forskellige arbejdssteder, man kan nå, fra hvor man bor.
- Jeg synes, det er ærgerligt og uambitiøst i forhold til de positive tendenser, vi oplever på Lolland-Falster, siger Mikkel Wesselhof.
Kan aftalen give en negativ effekt på Lolland-Falster inden for den nærmeste fremtid?
- Det er svært at sige. Der sker så mange positive ting i vores landsdel. Men det vidner endnu en gang om, at vi selv har et kæmpe ansvar for at skabe velstand og velfærd, så vi på Lolland-Falster både kan have et liv og en økonomi i balance, siger han.