Banken vil samle kræfterne i Maribo for at styrke rådgivningen.
Fra og med 28. oktober lukker Nordeas filial i Rødby.
- Vi samler kræfterne i Maribo for at kunne give vores kunder den bedst mulige rådgivning, oplyser Morten Vinge Olsen, viceområdedirektør i Nykøbing.
Ifølge ham er efterspørgslen på rådgivning støt stigende, mens kunderne klarer de fleste basale ting selv blandt andet via netbank.
Der er tale om 2.900 kunder ud af i alt 40.000 på Lolland-Falster, som har fået brev om at flytte til Maribo. Noget som viceområdedirektøren tror, at de fleste vil gøre.
- Vi kan se, at det i mange tilfælde er sådan, at når rådgiveren flytter, flytter kunderne med, og ud af vores tre ansatte i Rødby, rykker to til Maribo, mens filialdirektøren Thomas Pedersen har fået nyt job som leder i Store Heddinge, forklarer Morten Vinge Olsen, der ikke mener, at han med nyheden udløser en bombe.
- Det har været kendt længe, at vi har sagt vores lejemål i Rødby op, fordi lokalerne var for store, og fordi vi i lyset af den kommende Femern-forbindelse ville overveje vores muligheder, siger han, der er tilfreds med udfaldet.
Ifølge ham betyder de fysiske afstande nemlig ikke så meget i dag, hvor det meste bliver klaret over telefonen eller internettet.
- Det er ikke antallet af kilometer til banken, der er afgørende i dag. Det er kvaliteten af den rådgivning, man får, påpeger han og henviser til en undersøgelse på området.
Den viser, at antallet af kunder ved kassen er faldet med 33 procent i forhold til sidste år, mens rådgivningen er fordoblet over en årrække. I samme ånd er Nordea på Lolland-Falster derfor i gang med en test, der skal undersøge mulighederne for at kunne rådgive folk over internettet.
Derudover bliver hæveautomaten i Rødby opgraderet, så man udover at hæve kroner og euro også fremover kan indbetale.