Efter Refa sidste år havde sat sin underskrift på kontrakten med HCS A/S Transport & Spedition om tømning af to-kamre-containere, ændrede Refa opgaven.
I det oprindelige udbud blev opgaven beskrevet med tømning hver fjerde uge ved de 61.000 lokale husstande.
- De to tilbud, vi efterfølgende fik ind, viste sig begge at være betydeligt dyrere, end vi havde forventet. Derfor brugte vi den mulighed, som er beskrevet både i udbuddet og i kontrakten, hvor vi kan regulere op til 25 procent både af tømningsfrekvensen og antallet af husstande, forklarer Refas affalds- og logistikchef, Niels-Erik Sakariassen.
- Ved at ændre tømningsfrekvensen fra fire til fem uger kunne vi opnå en besparelse på omkring to millioner, som vi gerne ville opnå, for ikke at afgiften til brugerne skulle stige væsentligt.
Hos HCS er sektionsdirektør Morten Bach Søndergaard ikke tilfreds med den fremgangsmåde. Han mener, at Refa havde besluttet sig til at bruge muligheden om at ændre i tømningsfrekvensen, allerede inden kontrakten blev underskrevet.
- Men det kan blive svært at bevise, siger han.
Netop tømningsfrekvensen på de fem uger bruger HCS som en del af forklaringen på, at det kan ske, at medarbejdere glemmer at tømme containerne hos nogle af borgerne.
Ændringen har nemlig ifølge HCS ikke alene fået den betydning, at økonomien i kørslen er blevet betydeligt anderledes, det har også været nødvendigt at ændre de oprindeligt planlagte ruter. Og at der går en uge længere mellem hvert besøg end planlagt gør det vanskeligere for medarbejdere at huske, hvor på de enkelte matrikler containerne står.
Medarbejdere, som tømmer to-kamre-container, besøger over en fem ugers-periode omkring 5.000 adresser.