NAKSKOV: 23 gange i rapporten fra tilsynet i daginstitutionen Riddersborg i Nakskov i august 2022 står der om kvaliteten, at den er utilstrækkelig eller minimal.
Da Folketidende bad sektorchef Espen Fossar Andersen om hans kommentar til det, afviste han, at det skulle indikere, at der er problemer med kvaliteten.
Den er god, fastslog han og forklarede, at de mange bemærkninger om minimal og utilstrækkelig kvalitet skal ses i forhold til, at Lolland Kommune ”sætter barren højt”.
Den forklaring er svær at forholde sig til uden at vide, hvad der konkret ligger i ordene, siger Grethe Krag-Müller, der er lektor ved Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse.
Grethe Krag-Müller, der er lektor ved Danmarks institut for Pædagogik og UddannelseSat i relation til Kids betyder utilstrækkelig, at det ikke er godt nok.
- Hvad betyder det for eksempel, at kommunen sætter barren højt? Kommunen kan godt sige, at den arbejder for, at alle institutioner har en virkelig god kvalitet, hvilket er godt. Men hvis der står ”utilstrækkelig”, hvad betyder det så i denne sammenhæng? Sat i relation til Kids betyder utilstrækkelig, at det ikke er godt nok, siger hun.
Grethe Krag-Müller har sammen med Charlotte Ringsmose udviklet Kids som redskab til vurdering af kvalitet i daginstitutioner. Hun forklarer, at det er et måle-redskab, der på baggrund af forskning og viden har udviklet en række kriterier for kvaliteten i daginstitutioner.
- Det er godt, at en kommune sætter høje krav til daginstitutionerne, men hvis resultatet af en Kids-vurdering er ”utilstrækkelig”, så er det utilstrækkeligt, uanset om det er i den ene eller den anden kommune. For en Kids-vurdering er som sådan uafhængig af de mål, en kommune sætter for sine daginstitutioner, fastslår hun.
Fra 1 til 5
Kids-målingen opererer med en skala, der går fra 1 til 5, hvor 1 er dårligst, og 5 er bedst. I tilsynsrapporterne fra daginstitutionerne er en gennemsnitsmåling på 3,5 beskrevet som et minimum, og Riddersborg har flere resultater, der ligger på under 3,5.
I vuggestuen er 13 ud af 15 målinger på under 3,5, i børnehaven er 7 ud af 15 målinger på under 3,5. Rapporten konkluderer i den forbindelse, at der er flere krav, institutionen ikke opfylder.
- Jeg forholder mig ikke til den konkrete børnehave, men hvis en institution har en score på 3,5, er det ikke lig med minimal og utilstrækkelig, siger Grethe Krag-Müller.
Men Espen Fossar Andersen sagde, at et resultat på 3 faktisk er godt og ikke under minimum. Til det siger Grethe Krag-Müller:
- 3 svarer nogenlunde til en tilstrækkelig kvalitet. Laver du Kids-målinger, vil de nok meget placere sig omkring 3 til 3,5. Det svarer nogenlunde til en gennemsnits-institution med tilstrækkelig kvalitet, men hvor man kan arbejde med at gøre det bedre. Så en institution, der opnår 3,5, er ikke sådan en institution med en utilstrækkelig kvalitet, bemærker hun.
Her er resultaterne af Kids-målingerne i Riddersborgs vuggestue
Overordnet:
- Vurdering af relationer: 3,2.
- Vurdering af leg og aktivitet: 2,6
- Vurdering af fysiske omgivelser: 3,2
- Vurdering: Dagtilbud opfylder ikke krav.
Mere specifikt:
- Vurdering af barn- voksenrelationen: 3,6 (tilstrækkelig kvalitet)
- Vurdering af personalets støtte til børnenes indbyrdes relationer og venskaber: 2,6 (minimal støtte)
- Vurdering af tydelighed i læringsmiljøerne inde: 3 (minimal tydelighed)
- Vurdering af tydelighed i læringsmiljøerne ude: 3 (minimal tydelighed)
- Vurdering af voksenstøtte til børns lege generelt: 2,2 (minimal kvalitet)
- Vurdering af arbejdet med at understøtte demokrati og børnenes deltagelse: 3,1 (minimal kvalitet)
- Vurdering af arbejdet med kommunikation og sprog: 2,9 (minimal kvalitet)
- Vurdering af understøttelse af den børneinitierede leg og aktivitet: 2,3 (minimal kvalitet)
- Vurdering af voksenstøtte til børnenes leg: 2,2 (minimal voksenstøtte)
- Vurdering af vokseninitieret leg og aktivitet: 2,9 (minimalt)
- Vurdering af fysiske læringsmiljøer inde: 3,7 (god kvalitet)
- Vurdering af fysiske læringsmiljøer ude: 3,2 (tilstrækkelig kvalitet)
Her er resultaterne af Kids-målingerne i Riddersborgs børnehave
Overordnet:
- Vurdering af fysiske omgivelser: 4,5
- Vurdering af relationer: 3,5
- Vurdering af leg og aktivitet: 2,4
- Vurdering: Dagtilbud opfylder krav for fysiske omgivelser, der skal rettes særlig opmærksomhed på leg og aktivitet.
Mere specifikt:
- Vurdering af barn- voksenrelationen: 4,1 (god kvalitet)
- Vurdering af personalets støtte til børnenes indbyrdes relationer og venskaber: 2,5 (minimal støtte)
- Vurdering af tydelighed i læringsmiljøerne inde: 4 (god tydelighed)
- Vurdering af tydelighed i læringsmiljøerne ude: 4 (god tydelighed)
- Vurdering af voksenstøtte til børns lege generelt: 1,6 (utilstrækkelig kvalitet)
- Vurdering af arbejdet med at understøtte demokrati og børnenes deltagelse: 3,8 (god kvalitet)
- Vurdering af arbejdet med kommunikation og sprog: 3,2 (tilstrækkelig kvalitet)
- Vurdering af understøttelse af den børneinitierede leg og aktivitet: 2,8 (minimal kvalitet)
- Vurdering af voksenstøtte til børnenes leg: 1,6 (utilstrækkeligt)
- Vurdering af vokseninitieret leg og aktivitet: 2,6 (minimalt)
- Vurdering af fysiske læringsmiljøer inde: 4,3 (god kvalitet)
- Vurdering af fysiske læringsmiljøer ude: 4,7 (fremragende kvalitet)