Annonce
Lolland

Fejrede verdens ældste kørende diesel-lokomotiv

Lokomotivføreren får sin motion ved akrobatisk op- og nedstigning. Så elegant var journalisten ikke. Foto: Jan Knudsen

STOR BILLEDSERIE: Museumsbanen fejrede onsdag verdens ældste kørende diesellokomotiv.

MARIBO Formanden for Museumsbanen Maribo-Bandholm, Carsten Buhl, tog imod med lidt bekymret mine på Maribo Station onsdag formiddag.

- Nu må vi se, om det går. Som så meget andet i den alder kan man ikke helt regne med, at alt fungerer, som det skal, smilede han og spejdede mod remisen.

Det gjorde en stor gruppe fotografer på perronen også. De ventede alle på dagens 100-årsfødselar - verdens ældste kørende diesellokomotiv "Svenskeren". Og i dagens anledning havde lokomotivet en af de gode dage.

Præcis på slaget kunne man se en tyk røg, og snart kom den gamle "dame" tøffende med stemplerne kørende i en rytmisk "tok-tok ... tok-tok". Røgen var tyk, til trods for at "M 1", som er "Svenskerens" officielle navn, ikke kører på damp.

- Ja, den opfylder jo ikke ligefrem gældende EU-standarder, grinede jernbaneentusiast John Poulsen på perronen.

Han har skrevet flere bøger om banedriften i Danmark - og i anledning af "Svenskerens" 100-årsfødselsdag har han udgivet et festskrift. Under overskriften "Svenskeren - den 100-årige, der ikke forsvandt", fortæller han om diesellokomotivernes indtog i Danmark.

Museumsbanens lokomotiv er nummer 16 i rækken af dieselelektriske lokomotiver produceret fra den svenske fabrik Deva. Men de andre kører ikke længere, så det gør det lollandske tog, der stadig er på banen, til verdens ældste.

- Det kørte på et tidspunkt, hvor der ikke var den store veneration i samfundet for at bevare tingene. Så de tidlige lokomotiver holdt ikke så længe, fortæller John.

- Det er jo historiens vingesus, vi ser her! Det er verdens ældste diesellokomotiv, og det markerer en af de to vigtige faser i industrialiseringen - først kom dampen, og så kom dieslen, forklarer han.

"Svenskeren" er produceret i 1921, men blev lejet ud til Lollandsbanen i 1923, hvor det hovedsageligt blev indsat på Maribo-Rødbyhavn og Nakskov-Kragenæs. Det var også godt til sneplov og skolekørsel, fortæller John Poulsen.

Svenskeren fik i alt 23 driftsår på Lollandsbanen. I dag kører det kun to-tre gange årligt.

- Det er mest for at holde det i gang. Det kan ikke trække så meget, som vi har brug for til normale kørsler, og så skal vi jo også have uddannet personale, der kender den gamle teknik fra 1921, forklarer Carsten Buhl.

Lokomotivet har blot 120 heste, så det at trække de to passagervogne, der kørte med på onsdagens tre fødselsdagskørsler, var lidt af en opgave for en 100-årig.

- Nå, nu er vi nået op over bakken ved Grimstrup. Så skal det nok gå! Nu er det ned ad bakke herfra, grinede Carsten Buhl tilfreds og lænede sig tilbage i sædet, mens "Svenskeren" med sine "tok-tok" tøffede de næste 100 år i møde.

Klik på billedet herover for at se flere billeder.

Overalt på ruten havde fotografer også taget opstilling. "Svenskeren" fik en opmærksomhed, som selv en stor diva ville have fundet passende. Forundrede turister så til imens. Foto: Jan Knudsen
I Bandholm kom et af turens kritiske punkter. Der skulle skiftes kørehus i lokomotivet - uden at det gik i stå. For så skal batterierne genstarte motoren, og de er også 100 år gamle. Foto: Jan Knudsen
De mange børn elskede togturen med det gamle lokomotiv - også selv om mor og farmor ikke skulle med. Foto: Jan Knudsen
Der var små lokomotivførere in spe med toget, og de fulgte med, da lokomotivet skulle skifte retning i Bandholm. Foto: Jan Knudsen
På Museumsbanen får man totaloplevelsen med vind i håret og landskabet helt tæt på. Foto: Jan Knudsen
Uniformen har fået et vist nutidigt præg. Og billetten betales ikke med portemonnæen, men med MobilePay. Foto: Jan Knudsen
Førerhuset har periskop, så føreren kan se røgen, og dødemandspedal, der skal trykkes ned hele tiden. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
Annonce
Maribo

I dag nyder Ole dem, men det har ikke altid været sådan.

Annonce
Annonce
Maribo

I dag nyder Ole dem, men det har ikke altid været sådan.

Sport

Team Sydhavsøerne hentede ind - men for sent

Guldborgsund

Klar til at bygge Sundskolen færdig: - Det er et fantastisk projekt

112

Flere knytnæveslag i kvindes ansigt: 46-årig sigtet for vold

Jubilæum

- Det er med stor ydmyghed og æresfrygt

Jubilæum

Borgmester til jubilæumsfest: - Jeg ved ikke, om jeg har været vred, men

Kulturdag

Se billederne: Cirkuskoncert overvandt regnen

112

Efter alvorlig ulykke: Deres tilstand er stadig uvis

Guldborgsund

Søger på Falster: Skal du være med i DR's nye julekalender?

112

36 taget i fartkontroller

112

Voldsomt solouheld: - Han er ved bevidsthed

Lolland

Troede der var ild i hus - virkeligheden var en anden

Femern

Omgivet af hegn: Her er ingen adgang for gæster udefra

Kultur

Middelaldercentret i "kritisk" situation

Jubilæumsfest

Jubilæumsfest på Torvet: - Det er da alligevel et par år siden

Sport

NFC-angriber følte sig snydt: - Der var rødt kort

112

Anholdt på hospital: 41-årig smadrede rude på politibil

Jubilæum

- Kvalitetsjournalistik vil der altid være behov for

Annonce
112

44 taget i fartkontroller

Vejret

Efterårsvejret rammer Danmark efter lun periode

Indland

Sommerstorm og skybrud gav sjældent set antal vejrskader

Lokal nyt

Hør eller genhør: Danmarks Radio rykkede ind på Folketidende

Sport

NFC solgte sig dyrt mod superliga-profilerne

Ugeavisen Lolland

Vestergades frie galleri har nye ambitioner

Ugeavisen Guldborgsund

Køb festivalbilletter til early bird pris

Sport

Fodbold-brag: 250 børn er klar til kamp

112

Voldsom ulykke: Tilskadekommen fløjet til Rigshospitalet

Sport

AGF-fans fanget i kø efter ulykke

112

Lastbil-ulykke på motorvejen

Sport

Inkarneret AGF-fan: Sådan ender kampen

Sport

Her er NFC-spillerne, der skal levere sensationen

Lolland

Muse-problemer i lokalt supermarked: - Hundene kunne desværre ikke finde det dumme kræ

Politik

Skatteminister lover hurtigt svar på klager over grundvurderinger

jubilæum

Flyttede væk for 50 år siden: Tager på årlig roetur til Lolland

Lokal nyt

Region Sjælland får alvorlig kritik for adgang af persondata

Guldborgsund

Over 20 grader og sol: Populær badebro fjernes

Politik

Folketingsmedlemmer opfordres til at få styr på deres hunde

Ejendomsvurderinger

Skattevæsenet gjorde det med åbne øjne

Lolland

Borgmester glæder sig over brintprojekt

Erhverv

Tyv-starter kampagnen med én type roer

Annonce
Annonce
Lolland

Stoppet af politiet i aftenmørket: Hurtig knallert manglede både lys og bremser

Ugeavisen Guldborgsund

Fire misforståelser om pindsvin

Vejret

Sidste dag med sommerlige temperaturer

Indland

Tilfælde med kighoste er 10 gange højere end normalt

Ugeavisen Lolland

Guldsmedekurset indhentede Monica

Lolland

Vil investere milliardbeløb i brintanlæg på Lolland

112

Hurtig indsats reddede svin fra kraftig brand

Lolland

Bundbitter fisker: - Grødhoveder ødelægger vores fangst

Sport

NFH-træner slår fast:- Jeg vil ikke se en slasket indstilling

112

56 taget i fartkontroller

Indland

Energistyrelse: Energikrisen er ikke fortid

Lokal nyt

Ingen tog i hele efterårsferien

Guldborgsund

Uniformer fylder gadebilledet: Forsvarets frivillige hyldes lokalt

Kultur

DR vil knække koden til Eurovision Song Contest: Nu skal vi i finalen