Undervisningsminister Christine Antorini er parat til at ændre den differentierede undervisning i folkeskolen, så både de svage og stærke elever kan løftes mere.
Den socialdemokratiske minister vil indføre flere test af eleverne på området, efter at Skolerådet i en rapport slår fast, at den nuværende undervisning ikke fungerer efter hensigten.
- Jeg er enig med formandskabet i, at vi har behov for at få undervisningsdifferentieringen til at lykkes meget bedre, så alle elever bliver så dygtige, de kan, siger hun i en pressemeddelelse.
- Det gælder både de alt for mange elever med store faglige udfordringer og de dygtigste elever, der mangler udfordringer.
- Derfor foreslår regeringen få klare mål, hvor vi netop måler på, om vi får løftet begge grupper, samtidig med at vi som noget nyt også måler på elevernes trivsel, siger børne- og undervisningsministeren.
I øjeblikket forhandler de politiske partier på Christiansborg indholdet af en ny reform af folkeskolen.
Skolerådet peger også på, at der bør laves en plan for, hvordan folkeskolereformen skal gennemføres efterfølgende på skolerne. Og det er ministeren enig i.
- I vores folkeskoleudspil har vi afsat en milliard kroner til efteruddannelse af lærere og pædagoger i de kommende år, siger hun.
- Desuden vil vi blandt andet etablere et korps af læringskonsulenter, styrke praksisforskning og gennemføre et udviklingsprogram for folkeskolen.
/ritzau/