Rejsekortet er Danmarks nye elektroniske billet til busser og tog og drives af Rejsekort A/S. Men onsdag blev kortet overtrumfet af hovedstadsområdets klippekort, der nu får forlænget sin levetid med 11 måneder i butikker og kiosker.
Det var meningen, at salget af klippekort skulle stoppe 1. juli - men selskaberne bag Rejsekort A/S har besluttet, at man fortsat skal kunne købe klippekort i københavnsområdet, indtil rejsekortets børnesygdomme er ovre.
Man kan nu købe klippekort i hovedstadsområdet helt frem til 1. juni 2014.
* Rejsekort A/S blev dannet i 2003 og er i dag ejet af Movia, DSB, NT, Metro, Sydtrafik og Midttrafik. Da kontrakten med leverandøren East-West Denmark blev indgået i 2005, var det planen, at rejsekortet skulle have været færdigudviklet og i drift i 2009.
* Per 9. juni 2013 var der udstedt 459.825 rejsekort.
* Per 9. juni 2013 var der foretaget 21,9 millioner rejser via rejsekort.
* Rejsekort A/S har som ambition, at der årligt skal foretages 500-600 millioner rejser og foretages 1,5 milliarder transaktioner med kortet.
* Ifølge fagbladet Ingeniøren løber den samlede pris for udviklingen og forsinkelsen af rejsekortet op i omkring to milliarder kroner. Alene DSB har brugt over en milliard kroner på at indføre og drive det blåhvide plastikkort.
Sådan fungerer rejsekortet
* Ved rejsens start føres kortet, der er udstyret med en RFID-chip, hen til en kortlæser på stationen eller i bussen, som registrerer kortet med et bip. Systemet regner selv prisen for rejsen ud og trækker pengene fra den forudbetalte saldo på kortet.
* Skiftes der transportmiddel under rejsen, skal man tjekke ind igen i det nye transportmiddel.
* Ved rejsens afslutning tjekker man ud.
* Når der tjekkes ind, trækkes 50 kroner på kortet. Har man en tank op-aftale, vil der altid være minimum 50 kroner på kortet.
* Når der tjekkes ud, trækkes den resterende del af rejsens pris, eller der refunderes, hvis rejsen er billigere end 50 kroner.
* Kortet indeholder et trinvist rabatsystem, som sænker prisen, jo oftere kortet benyttes.
Der findes tre typer kort:
* Det personlige kort giver mulighed for de største rabatter, men kan kun benyttes af én person - ligesom et periodekort.
* Flexkortet kan bruges af flere forskellige personer, men giver mindre rabat - ligesom et klippekort.
* Det anonyme kort kan købes, uden at der oplyses navn, adresse og cpr-nummer - ligesom en enkeltbillet. Kortet koster imidlertid 80 kroner, hvor flex-kortet koster 50 kroner, og det personlige kort er gratis. Ved brug af det anonyme kort opkræves der samtidig 20 kroner ekstra, når man tjekker ind.
Kritik
* Systemet er blandt andet blevet kritiseret af Forbrugerrådet for at være forvirrende. Blandt andet ligner standerne til ind- og udtjekning hinanden for meget.
* En anden kritik har gået på, at kunderne bliver snydt af rejsekortet, fordi det til tider ikke afregner korrekt i forhold til det antal zoner, som egentlig er blevet kørt.
* Alvorlige tekniske problemer har gjort det umuligt for mange kunder at se deres rejsekonto.
* Forbrugerombudsmanden har desuden kritiseret kortet for at være i strid med loven, fordi kunderne ikke kan se deres rejsehistorik 13 måneder tilbage i tiden.
* Flere politiske partier har krævet, at udfasningen af klippekortet i København udskydes, indtil rejsekortet fungerer upåklageligt og uden fejl, og det bliver nu tilfældet.
(Kilder: Rejsekort.dk, Ekstra Bladet, Politiken, Ritzau og Ingeniøren)
/ritzau/