Annonce
Politik

Minister: Sørgelig dag for togpassagererne

Der bliver ikke sat strøm på jernbanenettet mellem Lunderskov og Esbjerg. Forhandlingerne er brudt sammen.

Elektrificeringen af Danmarks jernbanestrækninger har fået et skud for boven: Der kommer nemlig ikke elektriske tog mellem Esbjerg og Lunderskov lige foreløbigt.

De politiske forhandlinger i forligskredsen brød torsdag eftermiddag sammen, og det ærgrer transportminister Henrik Dam Kristensen (S) kosteligt.

- Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg synes, at det her er en meget, meget skuffende dag, siger ministeren.

Elektrificeringen til Esbjerg er desværre udskudt, konstaterer han og kalder det en "sørgelig dag for passagererne".

- Det kunne have været klar i 2015 og løst en helt masse problemer. Men der var der ikke politisk vilje til. Jeg synes, det er ærgerligt, at Venstre og Dansk Folkeparti står af.

Partierne er røget i totterne på hinanden over, hvordan man skal betale for det bekostelige projekt, lyder det.

- Vi går også meget ind for, at vi får elektrificeret til Esbjerg. Men finansieringsforslaget, som ministeren har præsenteret os for, er uspiseligt, forklarer trafikordfører Kristian Pihl Lorenzen (V).

- Vi ønsker ikke at kannibalisere på eksisterende aftaler, tilføjer han og siger, at regeringen ikke har fundet "nye penge" til elektrificeringen.

Regeringen vil udskyde anlæg af et ekstra spor på banen mellem Vamdrup og Vojens til efter Femern-forbindelsen er etableret, oplyser Transportministeriet.

Transportministeriet har netop offentliggjort en analyse, som viser, at det vil være en klog investering at omdanne det danske jernbanenet fra at være dieseldrevet til udelukkende at bruge strøm.

Der er særligt fire strækninger, hvor investeringen vil kunne give en samfundsøkonomisk fornuftig forrentning på mere end fem procent.

De fire strækninger er: Fredericia - Aarhus, Køge - Næstved, Roskilde - Holbæk - Kalundborg og Lunderskov - Esbjerg.

Årsagen er, at elektrificering af disse strækninger giver mulighed for at køre mange elektriske tog med mange passagerer på en længere strækning end selve den strækning, der bliver elektrificeret.

Ifølge analysen vil en elektrificering reducere det samlede CO2-udslip i Danmark.

Det skyldes blandt andet, at togenes energiforbrug kan nedsættes, fordi bremseenergien kan udnyttes ved hjælp af en såkaldt regenerativ bremsning.

/ritzau/

Annonce
Politik

Minister efter ny aftale: Så meget stiger prisen på oksekød

Politik

Få overblikket: Her er hovedpunkterne i den grønne trepartsaftale

Annonce
Annonce
Lolland

Kommune advarer efter hackerangreb: Cirka 1400 borgeres data kan være lækket

Lolland

Fra VM i Qatar til Maribo: Du får et bedre og mere lykkeligt liv

Vejret

Nu lægger sommervarmen sig over Sydhavsøerne: Så varmt bliver det

Politik

Minister efter ny aftale: Så meget stiger prisen på oksekød

112

Evakuerede beboere: Brand brød ud i lejlighed

Politik

Få overblikket: Her er hovedpunkterne i den grønne trepartsaftale

Samfund

Aggressiv modreaktion: - Det ligner en grim skilsmisse

Lokal nyt

Taget på fersk gerning: Forsøgte at liste ud af supermarkedet

112

Kørte 175 km/t i 90-zone

Sport

Spanien hjælper Danmark før Serbien-brag: Sådan går vi videre ved EM

Sport

Kontraktforlængelse - Sikkert kort bliver hos Bjørnene

112

Natlig indbrudstyv stjal nøgler og bil - men politiet holdt øje

Trafik

Efter stort tog-kaos: Opløftende melding fra DSB

Indland

Hver fjerde borger har mad og vand til tre døgn i hjemmet

Politik

Fik nej til nyt partinavn

Annonce
Annonce
Lolland

Dinosaur forsvundet på vej til Knuthenborg

112

Ung mand hjalp Islamisk Stat og straffes med fire år

Indland

Kronprins Christian er blevet student

Erhverv

Danish Crown fremrykker lukning af Ringsted-slagteri

112

Rasende 27-årig fik peberspray: Skabte kaos i toget

112

Roses af brandvæsnet efter brand:- Det var effektivt arbejde

Samfund

Aeah forstår det ikke: Nu skal broren flytte igen