Annonce
Politik

Scandlines klar til at tage Femern-sag til EU-Domstolen

Arkivfoto. Foto: Scandlines.

Rederiet Scandlines kalder melding om Femern-projekt fra EU-Kommissionen for svag og tvetydig.

Det kan blive op til EU-Domstolen at afgøre, om finansieringen af den faste forbindelse over Femern er ulovlig statsstøtte.

Det er direktøren i rederiet Scandlines, Søren Poulsgaard Jensen, der åbner for muligheden torsdag, efter at EU-Kommissionen har godkendt, at offentlig finansiering af Femern-forbindelsen ikke strider mod EU-reglerne.

- Med mindre vores synspunkter imødekommes i den endelige kendelse, har vi intet andet valg end at føre sagen videre til EU-Domstolen.

- Det er for, at sagen kan få en ordentlig juridisk behandling og et klart svar på statsstøttespørgsmålet, som reelt stiller konkurrerende virksomheder lige, siger Søren Poulsgaard Jensen i en skriftlig kommentar.

Rederiet Scandlines, der driver færgerne mellem Rødby og Puttgarden, har klaget til EU-Kommissionen. Scandlines mener, at der er tale om ulovlig og konkurrenceforvridende statsstøtte.

Men torsdag kom EU-Kommissionen med et svar, som ikke huer rederiet.

EU-Kommissionen tager ikke stilling til, om der er statsstøtte involveret i Femern-projektet, men konstaterer, at er der tale om statsstøtte, så er den i overensstemmelse med EU's regler.

- Det er en overraskende svag udmelding, der kommer fra Margrethe Vestagers konkurrencekommissariat omkring Femern projektet, siger Søren Poulsgaard Jensen og fortsætter:

- Særligt i lyset af en stærk domstolspraksis inden for statsstøtte, samt at den tidligere kommissær umiddelbart før Vestagers tiltræden netop traf en klar beslutning om, at Øresundsbroen har statsstøttefordele.

EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, afviser, at modellen for vej- og togforbindelsen over Femern Bælt er statsstøtte.

Hun mener heller ikke, at der er tale om konkurrenceforvridende statsstøtte, da modellen "fremmer virkeliggørelsen af et vigtigt projekt af fælleseuropæisk interesse".

Danmark støtter projektering, anlæg og drift af Femern-forbindelsen. Danmark hæfter for forbindelsen fra den danske kyst til den tyske kyst og for danske landanlæg.

Prisen ligger på 64,4 milliarder kroner, inklusiv 10 milliarder kroner for en ny jernbane fra Rødbyhavn til Ringsted, som staten giver statsgaranti for.

EU-Kommissionen lovede i juni 4,4 milliarder kroner fra 2016 til 2019 gennem sin Connecting Europe-pulje. Det er halvdelen af, hvad Danmark ventede.

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) har bedt kommissionen forklare, hvorfor EU-støtten ikke er højere.

  • Arkivfoto. Foto: Scandlines.
Annonce
Politik

Minister efter ny aftale: Så meget stiger prisen på oksekød

Politik

Få overblikket: Her er hovedpunkterne i den grønne trepartsaftale

Annonce
Annonce
Lolland

Kommune advarer efter hackerangreb: Cirka 1400 borgeres data kan være lækket

Lolland

Fra VM i Qatar til Maribo: Du får et bedre og mere lykkeligt liv

Vejret

Nu lægger sommervarmen sig over Sydhavsøerne: Så varmt bliver det

Politik

Minister efter ny aftale: Så meget stiger prisen på oksekød

112

Evakuerede beboere: Brand brød ud i lejlighed

Politik

Få overblikket: Her er hovedpunkterne i den grønne trepartsaftale

Samfund

Aggressiv modreaktion: - Det ligner en grim skilsmisse

Lokal nyt

Taget på fersk gerning: Forsøgte at liste ud af supermarkedet

112

Kørte 175 km/t i 90-zone

Sport

Spanien hjælper Danmark før Serbien-brag: Sådan går vi videre ved EM

Sport

Kontraktforlængelse - Sikkert kort bliver hos Bjørnene

112

Natlig indbrudstyv stjal nøgler og bil - men politiet holdt øje

Trafik

Efter stort tog-kaos: Opløftende melding fra DSB

Indland

Hver fjerde borger har mad og vand til tre døgn i hjemmet

Politik

Fik nej til nyt partinavn

Annonce
Annonce
Lolland

Dinosaur forsvundet på vej til Knuthenborg

112

Ung mand hjalp Islamisk Stat og straffes med fire år

Indland

Kronprins Christian er blevet student

Erhverv

Danish Crown fremrykker lukning af Ringsted-slagteri

112

Rasende 27-årig fik peberspray: Skabte kaos i toget

112

Roses af brandvæsnet efter brand:- Det var effektivt arbejde

Samfund

Aeah forstår det ikke: Nu skal broren flytte igen