Annonce
Skinner og veje

Klapbro er udtænkt for længst

Sådan kan den kommende klapbro over Guldborgsund - med kørestrøm til tog - komme til at se ud. Broen er udtænkt af Niras og tegnet af PLH Arkitekter. Den nye bro-del, der rummer det ekstra jernbanespor, bærer kørestrømmen til begge jernbanespor. Foto: PLH Arkitekter

Allerede i 2011 fandt ingeniører ud af, hvordan man får kørestrøm på en klapbro over Guldborgsund.

NYKØBING Banedanmark og Sund & Bælt mener, at det vil være for stor en udfordring at konstruere og drive en klapbro med kørestrøm til en jernbane over Guldborgsund. Men den tekniske løsning er udtænkt for længst og beskrevet i fagbladet Ingeniøren for otte år siden.

Her blev løsningen - der er opfundet specifikt til broen over Guldborgsund - kaldt simpel, og det kom Folketidende-læser Tom Hansen i tanke om, da han læste, at Banedanmark og Sund & Bælt nu vil bede om lov til at bygge en bro uden klap.

- De generer så mange, hvis ikke det kommer, siger han og fortæller, at han blandt andet snakkede med en række sejlere i forbindelse med sommerens Vegvisir-kapsejlads.

Når broklapperne er nede, ser det sådan her ud. Foto: PLH Arkitekter

Synd for hele byen

Tom Hansen er bygningsingeniør med forstand på broer, veje og færgelejer - han har blandt andet været med til at projektere færgelejet i Vesterby Havn på Fejø - og han vil nu gøre opmærksom på den gamle artikel i Ingeniøren.

- Jeg synes, det er synd for hele byen, hvis det bliver en fast bro. Og når vi kan flyve til Månen, kan vi nok også bygge en klapbro, bemærker han.

Af den otte år gamle artikel fremgår det, at den rådgivende ingeniørvirksomhed Niras har haft opgaven med at udtænke klapbroen med kørestrøm. Ingeniørerne fra Niras' transport- og jernbaneafdeling har blandt andet set på lignende broer i Holland, USA og Sverige.

Netop svenskerne anbefalede en løsning, hvor strømmen hænger i en køreskinne, og hvor broen kan åbnes på to-tre minutter, ligesom den nuværende. Det klares med en kontravægt og en elmotor, der driver en række tandhjul.

- Der er ikke nogen elmotor, der skal trække elektrificeringen tilbage for, at broen kan åbne. Hele mekanismen, måden broen bliver drevet på - og det gælder også kørestrømmen - bliver løftet af broen. Vi kalder den for sjov for "den russiske rumraket", fordi den er så simpel, sagde civilingeniør Mogens Saberi fra Niras' broafdeling til Ingeniøren dengang.

Ifølge artiklen er det akademiingeniør Dan Mårup fra Niras, der har haft ansvaret for kørestrømmen i projektet. Men det har han og Niras ikke længere, fortæller han i dag.

- Banedanmark har et elektrificeringsprojekt, som tager sig af elektrificeringen, og vi er ikke med inde over det længere. Den løsning, jeg fortalte om der, overvejede vi dengang. Nu er det nogle andre, der har taget over, som ved noget mere om det, fortæller han

Bygningsingeniør Tom Hansen synes, det er synd, hvis Kong Frederik IX's Bro ikke længere skal kunne gå op. Derfor minder han om en artikel bragt i Ingeniøren 23. september 2011. Foto: Anders Knudsen
  • Sådan kan den kommende klapbro over Guldborgsund - med kørestrøm til tog - komme til at se ud. Broen er udtænkt af Niras og tegnet af PLH Arkitekter. Den nye bro-del, der rummer det ekstra jernbanespor, bærer kørestrømmen til begge jernbanespor. Foto: PLH Arkitekter
  • Når broklapperne er nede, ser det sådan her ud. Foto: PLH Arkitekter
  • Bygningsingeniør Tom Hansen synes, det er synd, hvis Kong Frederik IX's Bro ikke længere skal kunne gå op. Derfor minder han om en artikel bragt i Ingeniøren 23. september 2011. Foto: Anders Knudsen
Annonce
Vejret

Torsdag morgen: Sådan ser det ud på vejene

Annonce
Annonce
Vejret

Torsdag morgen: Sådan ser det ud på vejene

112

72 taget i fartkontroller

Lolland

Lokal virksomhed får gigantisk EU-tilskud

Lolland

Med ét slag bliver de værdiløse: Det er svindel og bedrag!

Udland

Vil kryptere beskeder på Facebook og Instagram

Vejret

Store lokale forskelle

112

Villa-branden på Lolland skal nu undersøges

112

- De har noget sindssygt vigtigt og avanceret udstyr

Indland

Smitten med luftvejssygdomme spreder sig drastisk

112

Flammerne slugte det hele: - Vi er meget chokerede

Specialskolen Lolland

- Det begynder at nærme sig uforskammethed

Indland

Lavbundsjorde forsvinder hurtigere end ventet og sender CO2 til vejrs

Guldborgsund

15-årig pige angrebet med slag og spark

Udland

Stor stjerneskudssværm pryder himlen i december

Annonce
112

Voldsom gårdbrand på Lolland: I over 11 timer arbejdede brandfolkene

Vejret

Massevis af sjap: Veje kan "være vanskelige" at køre på

Femern

Tester sirene

Vejret

Nyt snevejr og isglatte veje venter morgentrafikken onsdag

112

Ulykke på motorvejen: Bil væltet om på taget

Ugeavisen Guldborgsund

Salt kan give meget ømme poter

112

63 taget i fartkontroller

Guldborgsund

Omstridt forslag skrottet: Freder campingplads

Guldborgsund

Storstrømsbro-byggeri når ny milepæl

Vejret

Snefygning skabte problemer flere steder på LF

Lolland

Byens juletræ lyser igen: Så meget kostede hærværket

Lolland

Borgmester til klimatopmøde: Succesfuld grøn omstilling skal komme nede fra

Erhverv

Lokal frø-gigant vil slå sig sammen med fransk milliard-virksomhed

Maribo

Lokal OL-deltager giver håb til skoletrætte elever

Vejret

Overraskende prognose: Nu kan det være på vej væk

112

Brand i hus på Lolland: - Der er brand- og røgskader i hele huset

Lokal nyt

Knud Romer bliver ambassadør for Dansk Folkehjælp

Femern

Femern-entreprenør indfrier krav: Så mange uddannes

112

Uheld på trafikeret landevej: Ny melding

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Lokal ildsjæl hædret med fornem pris: Anne-Lise gør en forskel

Ugeavisen Guldborgsund

Det Hvide Kor synger på sygehuset

Lolland

Fravalgte København for at blive præst på Lolland

112

Fireårig pige er død efter påkørsel - chauffør er anholdt

Guldborgsund

Politi til stede ved juleoptog: Flere hundrede børn deltog

Lolland

Nedbrændt café på tvangsauktion: Skal du være ny ejer?

112

Den lå i handskerummet - og det kostede dyrt

Lolland

It-bøvl løst: Nu er der ny dato for lægevalg

112

Butikstyv i aktion: Politiet stoppede ham tre gange på én dag

Indland

Piger er gået mere tilbage end drenge i matematik og dansk

Lolland

Pungdyr i vinterkulden: Her hopper den stadig rundt på Lolland

112

Lørdags-konflikt eskalerede: Fik to sigtelser på fem minutter

Indland

Klimaforandringer kan femdoble regning efter stormflod