Annonce
Skinner og veje

Klapbro er udtænkt for længst

Sådan kan den kommende klapbro over Guldborgsund - med kørestrøm til tog - komme til at se ud. Broen er udtænkt af Niras og tegnet af PLH Arkitekter. Den nye bro-del, der rummer det ekstra jernbanespor, bærer kørestrømmen til begge jernbanespor. Foto: PLH Arkitekter

Allerede i 2011 fandt ingeniører ud af, hvordan man får kørestrøm på en klapbro over Guldborgsund.

NYKØBING Banedanmark og Sund & Bælt mener, at det vil være for stor en udfordring at konstruere og drive en klapbro med kørestrøm til en jernbane over Guldborgsund. Men den tekniske løsning er udtænkt for længst og beskrevet i fagbladet Ingeniøren for otte år siden.

Her blev løsningen - der er opfundet specifikt til broen over Guldborgsund - kaldt simpel, og det kom Folketidende-læser Tom Hansen i tanke om, da han læste, at Banedanmark og Sund & Bælt nu vil bede om lov til at bygge en bro uden klap.

- De generer så mange, hvis ikke det kommer, siger han og fortæller, at han blandt andet snakkede med en række sejlere i forbindelse med sommerens Vegvisir-kapsejlads.

Når broklapperne er nede, ser det sådan her ud. Foto: PLH Arkitekter

Synd for hele byen

Tom Hansen er bygningsingeniør med forstand på broer, veje og færgelejer - han har blandt andet været med til at projektere færgelejet i Vesterby Havn på Fejø - og han vil nu gøre opmærksom på den gamle artikel i Ingeniøren.

- Jeg synes, det er synd for hele byen, hvis det bliver en fast bro. Og når vi kan flyve til Månen, kan vi nok også bygge en klapbro, bemærker han.

Af den otte år gamle artikel fremgår det, at den rådgivende ingeniørvirksomhed Niras har haft opgaven med at udtænke klapbroen med kørestrøm. Ingeniørerne fra Niras' transport- og jernbaneafdeling har blandt andet set på lignende broer i Holland, USA og Sverige.

Netop svenskerne anbefalede en løsning, hvor strømmen hænger i en køreskinne, og hvor broen kan åbnes på to-tre minutter, ligesom den nuværende. Det klares med en kontravægt og en elmotor, der driver en række tandhjul.

- Der er ikke nogen elmotor, der skal trække elektrificeringen tilbage for, at broen kan åbne. Hele mekanismen, måden broen bliver drevet på - og det gælder også kørestrømmen - bliver løftet af broen. Vi kalder den for sjov for "den russiske rumraket", fordi den er så simpel, sagde civilingeniør Mogens Saberi fra Niras' broafdeling til Ingeniøren dengang.

Ifølge artiklen er det akademiingeniør Dan Mårup fra Niras, der har haft ansvaret for kørestrømmen i projektet. Men det har han og Niras ikke længere, fortæller han i dag.

- Banedanmark har et elektrificeringsprojekt, som tager sig af elektrificeringen, og vi er ikke med inde over det længere. Den løsning, jeg fortalte om der, overvejede vi dengang. Nu er det nogle andre, der har taget over, som ved noget mere om det, fortæller han

Bygningsingeniør Tom Hansen synes, det er synd, hvis Kong Frederik IX's Bro ikke længere skal kunne gå op. Derfor minder han om en artikel bragt i Ingeniøren 23. september 2011. Foto: Anders Knudsen
  • Sådan kan den kommende klapbro over Guldborgsund - med kørestrøm til tog - komme til at se ud. Broen er udtænkt af Niras og tegnet af PLH Arkitekter. Den nye bro-del, der rummer det ekstra jernbanespor, bærer kørestrømmen til begge jernbanespor. Foto: PLH Arkitekter
  • Når broklapperne er nede, ser det sådan her ud. Foto: PLH Arkitekter
  • Bygningsingeniør Tom Hansen synes, det er synd, hvis Kong Frederik IX's Bro ikke længere skal kunne gå op. Derfor minder han om en artikel bragt i Ingeniøren 23. september 2011. Foto: Anders Knudsen
Annonce
Annonce
Annonce
Guldborgsund

Thea, Iben og Mark overværede voldsomt overfald: Løb ud af bus for at redde offer

Lolland

Grusom sag for retten: Mor og stedfar tiltalt for drab på spædbarn

Lolland

Giraf født på Lolland

Indland

34-årig fængsles for hackerangreb mod offentlige myndigheder

112

Afsløret: 'Virkede noget påvirket', da han kom med færgen

Indland

Med lynets hast var pengene væk

Guldborgsund

Forskningsprojekt afdækker: Her er tilflytterne til Guldborgsund Kommune

Lokal nyt

Regional tv-kanal i fyringsrunde

Vejret

Risiko for tåge og glatte veje i morgentrafikken

Indland

Kommuner efterlyser flere praktiserende læger

Sport

Jon Dahl skal være landstræner

112

"Ganske alvorligt": Politiet efterforsker sten-ulykker efter særlig paragraf

112

211 taget i fartkontroller: En kørte 179 km/t

112

Måtte betale 3.000 for sin dumhed

112

Motorvejs-spor spærret: Bil i brand

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Ny konstituering behandlet i byrådet: - Jeg anfægter lovligheden af det her

Lokal nyt

Lokal elektrikeruddannelse bedømmes som landets bedste

112

Politi og PET indstiller efterforskning af Nord Stream-sprængninger

Sport

NFH-forsvarskrumtap efter sejr: - Vi havde det mentale overtag

Lolland

Ungt ukrainsk par splittet i afgørende spørgsmål

Sport

Keeper efter nederlag i topkamp: - For langt væk i begge ender

Vejret

Slut med blæsevejr: Den kommende uge byder på op til 10 grader