Annonce
Skinner og veje

Klapbro er udtænkt for længst

Sådan kan den kommende klapbro over Guldborgsund - med kørestrøm til tog - komme til at se ud. Broen er udtænkt af Niras og tegnet af PLH Arkitekter. Den nye bro-del, der rummer det ekstra jernbanespor, bærer kørestrømmen til begge jernbanespor. Foto: PLH Arkitekter

Allerede i 2011 fandt ingeniører ud af, hvordan man får kørestrøm på en klapbro over Guldborgsund.

NYKØBING Banedanmark og Sund & Bælt mener, at det vil være for stor en udfordring at konstruere og drive en klapbro med kørestrøm til en jernbane over Guldborgsund. Men den tekniske løsning er udtænkt for længst og beskrevet i fagbladet Ingeniøren for otte år siden.

Her blev løsningen - der er opfundet specifikt til broen over Guldborgsund - kaldt simpel, og det kom Folketidende-læser Tom Hansen i tanke om, da han læste, at Banedanmark og Sund & Bælt nu vil bede om lov til at bygge en bro uden klap.

- De generer så mange, hvis ikke det kommer, siger han og fortæller, at han blandt andet snakkede med en række sejlere i forbindelse med sommerens Vegvisir-kapsejlads.

Når broklapperne er nede, ser det sådan her ud. Foto: PLH Arkitekter

Synd for hele byen

Tom Hansen er bygningsingeniør med forstand på broer, veje og færgelejer - han har blandt andet været med til at projektere færgelejet i Vesterby Havn på Fejø - og han vil nu gøre opmærksom på den gamle artikel i Ingeniøren.

- Jeg synes, det er synd for hele byen, hvis det bliver en fast bro. Og når vi kan flyve til Månen, kan vi nok også bygge en klapbro, bemærker han.

Af den otte år gamle artikel fremgår det, at den rådgivende ingeniørvirksomhed Niras har haft opgaven med at udtænke klapbroen med kørestrøm. Ingeniørerne fra Niras' transport- og jernbaneafdeling har blandt andet set på lignende broer i Holland, USA og Sverige.

Netop svenskerne anbefalede en løsning, hvor strømmen hænger i en køreskinne, og hvor broen kan åbnes på to-tre minutter, ligesom den nuværende. Det klares med en kontravægt og en elmotor, der driver en række tandhjul.

- Der er ikke nogen elmotor, der skal trække elektrificeringen tilbage for, at broen kan åbne. Hele mekanismen, måden broen bliver drevet på - og det gælder også kørestrømmen - bliver løftet af broen. Vi kalder den for sjov for "den russiske rumraket", fordi den er så simpel, sagde civilingeniør Mogens Saberi fra Niras' broafdeling til Ingeniøren dengang.

Ifølge artiklen er det akademiingeniør Dan Mårup fra Niras, der har haft ansvaret for kørestrømmen i projektet. Men det har han og Niras ikke længere, fortæller han i dag.

- Banedanmark har et elektrificeringsprojekt, som tager sig af elektrificeringen, og vi er ikke med inde over det længere. Den løsning, jeg fortalte om der, overvejede vi dengang. Nu er det nogle andre, der har taget over, som ved noget mere om det, fortæller han

Bygningsingeniør Tom Hansen synes, det er synd, hvis Kong Frederik IX's Bro ikke længere skal kunne gå op. Derfor minder han om en artikel bragt i Ingeniøren 23. september 2011. Foto: Anders Knudsen
  • Sådan kan den kommende klapbro over Guldborgsund - med kørestrøm til tog - komme til at se ud. Broen er udtænkt af Niras og tegnet af PLH Arkitekter. Den nye bro-del, der rummer det ekstra jernbanespor, bærer kørestrømmen til begge jernbanespor. Foto: PLH Arkitekter
  • Når broklapperne er nede, ser det sådan her ud. Foto: PLH Arkitekter
  • Bygningsingeniør Tom Hansen synes, det er synd, hvis Kong Frederik IX's Bro ikke længere skal kunne gå op. Derfor minder han om en artikel bragt i Ingeniøren 23. september 2011. Foto: Anders Knudsen
Annonce
Annonce
Annonce
Guldborgsund

Vild galla-entré: Se elevernes særlige, sjove og skøre ankomst

112

Alvorlig trafikulykke: Mand fløjet væk med helikopter

Guldborgsund

Helt gratis for børn og familier: Kommune inviterer i zoo

Indland

Lastefolk i Københavns Lufthavn strejkede over vagtplaner

112

Drøner ind i politibil: Så røg bil og kørekort

Sport

Efter tre store øretæver: - Synes vi havde fortjent mere mod AB

112

Flere påkørsler: Motorvej spærret i flere timer

112

Fulde og fartglade bilister stoppet

Vejret

Lunt forårsvejr begynder lørdag med op mod 15 graders varme

Vejret

Rekord slået: Drivvåd april er den vådeste i 150 år

Lokal nyt

Se kortet: Her kan du tanke billigt i weekenden

112

Eftersøgt i knivstikker-sag er stadig på fri fod

Sport

Endnu en nedtur i Parken - Nykøbing FC kan ikke score mål

Indland

Store bededag markeres med lukkede skoler og fri til ansatte

Indland

Byret: Beboer på Christiania tjente 20 millioner på hash

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Endnu et tomt butikslokale får nyt liv: Martin udvider butikken

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Vejret

Weekenden bringer lunt forårsvejr til Danmark

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

Lolland

De er blandt Danmarks bedste

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer