Annonce
Skinner og veje

Masser af kræfter og masser af beton

Sådan ser fundamentet, der skal bære pylonen på den kommende Storstrømsbro, ud. Foto: Vejdirektoratet

BILLEDSERIE og VIDEO Fundamentet til pylon på ny bro er blevet støbt

NORDFALSTER Arbejderne på den kommende Storstrømsbro har nu fuldført en stor opgave, der er central i brobyggeriet.

De har nemlig færdigstøbt bundpladen i det fundament, der skal bære pylonen midt på den kommende bro.

Støbningen har fundet sted på byggepladsen på Masnedø, og der har været tale om et stort og kompliceret stykke arbejde.

- Støbningen har været planlagt over lang tid og har involveret rigtig mange forskellige dele for at få det hele til at gå op indenfor en snæver tidsramme, siger Niels Gottlieb, der er projektchef for Vejdirektoratet i brobyggeriet.

- Støbningen har været planlagt i lang tid og involverer mange enkeltelementer.

Niels Gottlieb, projektchef i Vejdirektoratet
Betonen fordeles i støbeformen, hvor armeringsjernet i forvejen er klargjort. Foto: Vejdirektoratet

1.300 kubikmeter beton

Bundpladen, som fundamentet hedder, er 90 centimeter tyk og har et areal på 34 gange 42 meter.

Til pladen er der gået 1.300 kubikmeter beton, og det har krævet 150 lastbiler at transportere det.

Betonen er blevet støbt dels på selve byggepladsen, dels blevet leveret af firmaet DK-beton.

Derefter er den blevet pumpet ind og fordelt mellem armeringsjernene, inden den begyndte at størkne.

Selve støbningen har taget 15 timer og involveret cirka 60 arbejdere, som var fordelt på to hold, oplyser Vejdirektoratet.

Det fremgår ikke, hvornår fundamentet til pylonen skal anbringes ude i Storstrømmen.

Pylonfundamentet set fra oven. Foto: Betonen fordeles i støbeformen, hvor armeringsjernet i forvejen er klargjort
Artiklen fortsætter efter annoncen

102 meter høj

Når pylonen til sin tid er færdig, vil den stå i en højde af 102 meter over havets overflade og midt i sejlrenden i Storstrømmen.

På begge sider af pylonen vil der være gennemsejlingsfag med en bredde af 160 meter til skibstrafik under broen.

Boen bliver cirka fire kilometer lang, og den vil være forsynet med to jernbanespor, en tosporet landevej og en gang- og cykelsti.

  • Sådan ser fundamentet, der skal bære pylonen på den kommende Storstrømsbro, ud. Foto: Vejdirektoratet
  • Betonen fordeles i støbeformen, hvor armeringsjernet i forvejen er klargjort
    Betonen fordeles i støbeformen, hvor armeringsjernet i forvejen er klargjort. Foto: Vejdirektoratet
  • Pylonfundamentet set fra oven
    Pylonfundamentet set fra oven. Foto: Betonen fordeles i støbeformen, hvor armeringsjernet i forvejen er klargjort
Annonce
Annonce
Annonce
Guldborgsund

Vild galla-entré: Se elevernes særlige, sjove og skøre ankomst

112

Alvorlig trafikulykke: Mand fløjet væk med helikopter

Lolland

Billig brændstof lokkede mange til pistolerne

Indland

Lastefolk i Københavns Lufthavn strejkede over vagtplaner

112

Drøner ind i politibil: Så røg bil og kørekort

Guldborgsund

Helt gratis for børn og familier: Kommune inviterer i zoo

112

Flere påkørsler: Motorvej spærret i flere timer

Vejret

Lunt forårsvejr begynder lørdag med op mod 15 graders varme

Sport

Efter tre store øretæver: - Synes vi havde fortjent mere mod AB

Vejret

Rekord slået: Drivvåd april er den vådeste i 150 år

112

Fulde og fartglade bilister stoppet

Lokal nyt

Se kortet: Her kan du tanke billigt i weekenden

Sport

Endnu en nedtur i Parken - Nykøbing FC kan ikke score mål

112

Eftersøgt i knivstikker-sag er stadig på fri fod

Indland

Byret: Beboer på Christiania tjente 20 millioner på hash

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Endnu et tomt butikslokale får nyt liv: Martin udvider butikken

Indland

Store bededag markeres med lukkede skoler og fri til ansatte

Vejret

Weekenden bringer lunt forårsvejr til Danmark

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Lolland

De er blandt Danmarks bedste

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer