Annonce
Skinner og veje

Nej til opgaver på grund af kø

Trængsel på motorvejen nær København får håndværksmestre til at droppe opgaver. Foto: Dennis Lehmann/Scanpix 2018

- Selv om gutterne kører hjemmefra klokken 05.30, holder de i kø alt for længe. Derfor siger vi helst ikke ja til opgaver nord for byen.

LOLLAND-FALSTER Trængsel og kø på vejene er et kæmpe problem for Lolland-Falsters bosætning og beskæftigelse, mener Dansk Byggeri, hvor branchedirektør Henrik Ruge-Andersen Friis er ekspert i infrastruktur.

Det er ikke på grund af trængsel på Lolland og Falsters egne veje, problemet opstår. Her er der som regel god plads.

Men køerne på vejene nær hovedstaden står i stigende grad i vejen for bosætning på Lolland-Falster, lyder Henrik Ruge-Andersen Friis' vurdering.

For det er i København og omegn, de store byggeopgaver er, og vejen dertil for folk, der bor på Lolland-Falster, er for langtrukken og besværlig.

Direktør i Garant, Bo Rasmussen, siger nej til opgaver nord for København, fordi der er for meget trafik på vejene. Foto: Anders Knudsen

Tvinges over i biler

- Det er blevet sådan, at 130-150 kilometers afstand til de store arbejdskraftcentre er nok til, at Lolland-Falster bliver isoleret og dermed et udkantsområde. Det sker på grund af trængslen på vejene, og den trængsel opstår, fordi jernbanen fungerer så dårligt, at det tvinger folk over i bilerne, fastslår Henrik Ruge-Andersen Friis og henviser til den statistik, Vejdirektoratet med jævne mellemrum laver over trængslen på de danske statsveje.

I den seneste udgave af trængselsrapporten, der bygger på tal fra 2016, kan man læse, at på en gennemsnitlig hverdag i 2016 var den opgjorte forsinkelse på omkring 335.000 køretøjstimer.

Når forsinkelsestimerne på et hverdagsdøgn omregnes til årsbasis, bliver det til cirka 77 millioner tabte køretøjstimer.

Tabet af timer svarer på årsbasis til cirka 60.000 fuldtidsstillinger.

Omregnes forsinkelsestimerne til samfundsøkonomi, var der i 2016 et samfundsøkonomisk tab på cirka 24 milliarder kroner på grund af trængsel.

Og det er langt fra kun københavnernes eget problem, når trafikken står stille i og omkring storbyen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Lukket efter klokken seks

- Det er et problem, især for egne som Lolland-Falster. Vejnettet er enormt belastet sydfra om morgenen. Det er kommet dertil, at "peakpointet" for trængslen på Sydmotorvejen er mellem klokken 05 og 06. Folk kører hjemmefra sidst på natten, for ellers kan de ikke komme frem. Efter klokken 06 er der simpelthen lukket, og det får mange til at give op og blive hjemme. Det er en kæmpe udfordring for Lolland-Falsters bosætning, at man på den måde mister kontakten med det store arbejdskraftcenter i København. Det gør det meget svært at bo på Lolland og arbejde i hovedstadsområdet, for pendlingen bliver for lang og for besværlig, siger Henrik Ruge-Andersen Friis.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Siger nej til opgaver

Bo Rasmussen Rasmussen er direktør i Garant Gulve i Nykøbing, og han mærker trængslen på vejene direkte i sin ordrebog.

- De fire spor, der er lavet på motorvejen, fungerer fornuftigt, men vi siger alligevel nej til opgaver nord for København, fordi det er en dræber at komme frem og tilbage. Det går lige til Brøndby, Hvidovre, Rødovre og den omegn, men når vi rammer ringvejen, bliver det for meget. Selv om gutterne kører hjemmefra klokken 05.30, holder de i kø alt for længe. Derfor siger vi helst ikke ja til opgaver nord for byen, selv om de ville være rare at have i ordrebogen, fortæller Bo Rasmussen, der også er bestyrelsesmedlem i Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster, og tilføjer:

- De fleste af gutterne har børn, de skal hjem til. Det hænger slet ikke sammen med åbningstiderne i daginstitutionerne.

Især mandage er "dræberdage" for Garant Gulves folk fra Nykøbing.

- Mandag er den dag, jyderne kommer væltende på vejene. Det er helt umuligt at komme frem. Torsdag kører jyderne hjem igen, så fredag er den bedste dag, hvis man skal have en chance for at komme frem uden for meget kø, konstaterer Bo Rasmussen.

  • Trængsel på motorvejen nær København får håndværksmestre til at droppe opgaver. Foto: Dennis Lehmann/Scanpix 2018
  • Direktør i Garant, Bo Rasmussen, siger nej til opgaver nord for København, fordi der er for meget trafik på vejene. Foto: Anders Knudsen
Annonce
Annonce
Annonce
Lokal nyt

Meget har ændret sig: Dette er nyt på Dølle

Dølle

Så er markedspladsen åben

Dølle

Morten er betjent på Dølle: - Her er vi meget mere på

112

Uvenner ude på marken: Fik slag i hovedet

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Stubbekøbing

Rystet over opdagelse: Hvem f***** stjæler fra en kirkegård?

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Dølle

I tvivl før dit Dølle-besøg? Her skal du bruge din tid

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Indland

86.000 danskere er afhængige

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Lolland

Efterlyser hundeejere: - Man kan virkelig gøre en forskel

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes

Annonce
Annonce
112

Det lokale politi får nyt våben: Se det her

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Lolland

Utæt pakning stopper færge

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Dølle

Dølle-formandens insider tips: Undgå disse tidspunkter

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne