Annonce
Udland

EU-Parlamentet afviser nye regler for lastbilchauffører

En strid om især udstationeringsdirektivet har sat en stopper for nye regler. Det påvirker danske chauffører.

EU trækker i bremsen i kampen mod social dumping på de europæiske veje.

Europa-Parlamentet lykkedes ikke at nå til enighed om nye regler for lastbilchauffører, da det onsdag var til afstemning.

Heriblandt hviletidsregler, regler for såkaldt cabotagekørsel og det største stridspunkt: Om lastbilchauffører skal omfattes af EU's udstationeringsdirektiv.

Direktivet sikrer lige vilkår og løn for arbejdstagere på samme arbejdsplads.

Det betyder, at når en lastbilchauffør fra et andet EU-land kører i Danmark, skal chaufføren tjene mindst det samme som mindstelønnen for danske chauffører.

Medlemmer af parlamentet har dog nedstemt alle ændringsforslag, hvilket betyder, at Europa-Parlamentets transportudvalg må tilbage til tegnebrættet.

Ifølge Jens Rohde (R), der er medlem af EU-Parlamentets transportudvalg, er nye regler i transportsektoren vigtige for Danmark.

- Det har en stor betydning for de danske vognmænd, som af naturlige årsager arbejder under danske overenskomster og vilkår, så de kan begå sig i den konkurrence, der er i en verden af fri bevægelighed, siger han.

Det er essentielt, at transportbranchen får sikret ordentlige arbejdsvilkår på et europæisk niveau.

Lykkedes det i sidste ende ikke, vil den frie bevægelighed inden for EU blive sat lig med social dumping. Det skaber utryghed i befolkningen, lyder det.

- Vi ender med, at opbakningen i befolkningen til den frie bevægelighed svinder stadigt ind. Det har vi slet ikke råd til, siger han.

EU-parlamentariker Ole Christensen (S) er hverken skuffet eller tilfreds med resultatet.

Han er medlem af parlamentets beskæftigelsesudvalg, som også fremstillede en række forslag, der i dag blev afvist.

Ifølge Ole Christensen skyldes det mislykkede forsøg, at transportsektoren deler vandene mellem øst og vest.

- Parlamentet er om nogen endnu mere splittet end før, derfor er det endnu mere vigtigt, at vi finder frem til kompromiser, siger han.

I den forbindelse håber han, at et forslag stillet af 3F's transportgruppe vil få en mere seriøs behandling.

- Det er et kompromis mellem begge yderpunkter, som kan være med til at løse mange problemstillinger, siger Ole Christensen.

I forslaget fremgår det blandt andet, at en udenlandsk lastbilchauffør først skal omfattes af udstationeringsdirektivet, når vedkommende laster sin vogn i Danmark og herefter kører til et andet medlemsland.

Af denne grund skal udenlandske chauffører ikke aflønnes på lige vilkår som danske chauffører, når de kun kører med vognen fyldt til Danmark for at læsse af.

Annonce
Annonce
Annonce
Lolland

Heidi slår dørene op til ny butik

Guldborgsund

Blev fundet ved børnehave: Vild bæver er nu tilbage på Sydhavsøerne

112

Bøderegn: Næsten hver anden kørte for stærkt

Femern

Kæmpe tunnelelement indviet af kongen: Se dronevideo

112

21-årig rasende efter afsløring: "Jeg slår jer ihjel"

Royalt besøg

Se video: Her kommer kongen til Lolland

Sport

Mark O. Madsen lancerer kæmpe event: Vil  være størst i Europa

Royalt besøg

Bente er klar som den første: - Jeg synes, det er stort

Vejret

Nu igen: Risiko for skybrud på Lolland og Falster

Vejret

Det seneste år er det vådeste i dansk vejrhistorie

Liveblog

Iført hjelm og vest indviede kongen tunnelelement

Indland

Sommervarmen er på vej: Så varmt bliver det

Femern

Kongen gav en helt særlig gave til Femern-forbindelsen

Rødby

Mest omfattende ændring i 60 år: Slut med lange køer

Guldborgsund

En af de helt tunge attraktioner kommer til Gedser

Annonce
Annonce
112

Drama på vejen: Smed løbehjulet direkte ud foran bil

112

Alvorligt færdselsuheld spærrede landevej

112

31-årig mand stikker læge på psykiatrisk afdeling med en kniv

Sport

Sådan! Lollandsk OL-håb vinder EM-guld

Erhverv

Fra ærter til frø: Nu er den store fabrik solgt

Lolland

Kæmper for at få uddannelser til Nakskov

112

Uheld på Sydmotorvejen: Person kørt på sygehuset