Annonce
Ugeavisen Lolland

Ugeavis-fusion i 2020

Der bliver fortsat lavet ugeaviser fra kontoret i Maribo. Men navnet bliver et andet. Foto: Daniel Brøns

Markant fald i annonceindtægter får Folketidende Gruppen til at fusionere ugeaviserne på Lolland til én stor avis med et oplag på 30.000.

Annoncemarkedet i Danmark er under voldsom og hurtig forandring. Tech-giganter som Facebook og Google sidder på nærved 60 procent af det samlede annoncemarked i Danmark, og det koster hos de regionale mediehuse.

- Vi har i 2019 haft et tab på annonceindtægter på vores ugeaviser og dagbladet - på omkring 10 procent. Det medfører økonomiske udfordringer, som vi skal forholde os til, fortæller Folketidende Gruppens administrerende direktør, Jan Holmboe, der uddyber, at mediehuset fortsat ser det som en nødvendig opgave for mediehuset at dække landsdelen med ugeaviser. Derfor fusioneres LollandsPosten og ExtraPosten i et nyt koncept, der præsenteres i det nye år. På sigt er målet at udgive to store ugeaviser på Lolland-Falster: Ugeavisen Lolland og Ugeavisen Guldborgsund.

- Der er tale om nye spændende produkter, som vi har store forventninger til, og som handelsstandsforeningerne er positive overfor, siger direktøren, der ser det som vigtigt, at samspillet mellem ugeaviserne og Folketidende bliver bevaret og udbygget med solid løsningsorienteret journalistik, som fremmer udviklingen i lokalområdet.

Bladchef for Ugeavisen Lolland bliver Søren Navne, der i dag er Extrapostens bladchef. Han siger:

- Vi skal skabe en ugeavis, der favner hele Lolland Kommune og de tilstødende postnumre. Det skal også afspejle sig i journalistikken, hvor vi gerne vil tage nogle kampe for området i et naturligt samspil med dagbladet, siger Søren Navne, der også ser for sig, at der i ugeavisjournalistikken kan bringes flere personlige historier om folk i landsdelen.

Han oplyser, at den nye ugeavis ikke bliver sektionsopdelt.

- Vi vil gerne have at læserne bladrer hele avisen igennem, så derfor bliver annoncer og redaktionelt stof ikke sektionsopdelt efter geografi, fortæller han og understreger, at redaktion og medierådgivere fortsat vil være til stede i både Nakskov og Maribo.

For annoncørerne vil det, ifølge Søren Navne, betyde, at de får et 30 procent større oplag at glæde sig over. Ugeavisen Lolland vil blive udgivet med et oplag på tæt ved 30.000.

  • Der bliver fortsat lavet ugeaviser fra kontoret i Maribo. Men navnet bliver et andet. Foto: Daniel Brøns
Annonce
Annonce
Annonce
112

Alvorlig trafikulykke: Mand fløjet væk med helikopter

112

Drøner ind i politibil: Så røg bil og kørekort

Guldborgsund

Helt gratis for børn og familier: Kommune inviterer i zoo

Vejret

Lunt forårsvejr begynder lørdag med op mod 15 graders varme

112

Flere påkørsler: Motorvej spærret i flere timer

Sport

Efter tre store øretæver: - Synes vi havde fortjent mere mod AB

Sport

Endnu en nedtur i Parken - Nykøbing FC kan ikke score mål

112

Fulde og fartglade bilister stoppet

Lokal nyt

Se kortet: Her kan du tanke billigt i weekenden

Vejret

Rekord slået: Drivvåd april er den vådeste i 150 år

Indland

Byret: Beboer på Christiania tjente 20 millioner på hash

112

Eftersøgt i knivstikker-sag er stadig på fri fod

Guldborgsund

Endnu et tomt butikslokale får nyt liv: Martin udvider butikken

Indland

Store bededag markeres med lukkede skoler og fri til ansatte

Vejret

Weekenden bringer lunt forårsvejr til Danmark

Annonce
Annonce
Lolland

De er blandt Danmarks bedste

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

Lolland

Skrider fra parti: "De dårlige oplevelser blev simpelthen for meget!"

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer