Annonce
112

Godstog må ikke køre over bro allerede ved stormende kuling

Allerede ved stiv kuling skal godtog sætte farten ned over Storebælt og ved stormende kuling er der kørselsforbud. Det gælder alle vindretninger. (Arkivfoto) Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Banedanmark har indført endnu skrappere restriktioner for godstog i blæsevejr end krævet.

Efter togulykken på Storebælt 2. januar blev reglerne for godstogskørsel i blæsevejr over broen skærpet. Nu viser det sig, at Banedanmark har sat grænseværdierne endnu lavere end krævet.

Samtidig gælder de ekstra lave vindgrænser for alle vindretninger - ikke kun for tværvind - som ellers var kravet, da Trafikstyrelsen 8. januar skærpede reglerne.

Det fremgår af en aktindsigt, som Ritzau har fået, i mailkorrespondance mellem styrelsen og Banedanmark. Og i Banedamark bekræfter områdechef Martin Harrow, at det forholder sig sådan.

- Vi er nødt til at køre med en større sikkerhedsmargen, indtil vi får nogle klare definitioner, fortæller han.

Det er definitionen på, hvad der skal regnes som "vindfølsomme køretøjer", som er sagens kerne.

Efter ulykken, hvor 8 blev dræbt og 16 kvæstet, fastsatte Trafikstyrelsen nemlig nye restriktioner for godstogskørsel i blæsevejr.

De nye krav lyder, at kørsel med vindfølsomme køretøjer forbydes ved vindhastigheder over stormende kuling på 20 sekundmeter, når der er tværvind. Og ved 15 sekundmeters tværvind - stiv kuling - skal hastigheden under 80 kilometer i timen.

For godstog, der ikke er vindfølsomme, gælder de samme regler som tidligere. Det vil sige et kørselsforbud, når vinden er over 25 sekundmeter, og nedsat hastighed, når vinden er over 21 sekundmeter.

Men der findes ingen definitioner på, hvad et "vindfølsomt køretøj" er, når det gælder godstog. Og Banedanmark har derfor ladet grænserne gælde for al godstransport.

Samtidig skriver Banedanmark i en mail til Trafikstyrelsen:

"Banedanmark har ikke et system for varsling af "tværvind". Vi har derfor indledningsvist indført grænsen for alle vindretninger. Vi arbejder på en løsning af dette."

Det betyder altså, at alle godstog skal sætte farten ned til 80 kilometer i timen allerede ved 15 sekundmeter vind og ikke må krydse broen ved 20 sekundmeter eller derover. Uanset vindretningen.

Ifølge Martin Harrow er der ingen tidshorisont for, hvor længe det kommer til at vare.

- Jeg kan ikke sige, hvornår de definitioner vil være klar, men det er noget, vi arbejder på, lyder det fra områdechefen.

  • PLUS Noget gik galt den blæsende morgen på broen
    Allerede ved stiv kuling skal godtog sætte farten ned over Storebælt og ved stormende kuling er der kørselsforbud. Det gælder alle vindretninger. (Arkivfoto) Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Annonce
112

Fulde og fartglade bilister stoppet

112

Tredje gang: Narkopåvirket bilist mistede bilen

Annonce
Annonce
Sport

Endnu en nedtur i Parken - Nykøbing FC kan ikke score mål

Guldborgsund

Endnu et tomt butikslokale får nyt liv: Martin udvider butikken

Sport

Efter tre store øretæver: - Synes vi havde fortjent mere mod AB

Vejret

Rekord slået: Drivvåd april er den vådeste i 150 år

Lolland

De er blandt Danmarks bedste

112

Fulde og fartglade bilister stoppet

Lolland

Skrider fra parti: "De dårlige oplevelser blev simpelthen for meget!"

Lokal nyt

Se kortet: Her kan du tanke billigt i weekenden

112

Eftersøgt i knivstikker-sag er stadig på fri fod

Indland

Byret: Beboer på Christiania tjente 20 millioner på hash

Indland

Store bededag markeres med lukkede skoler og fri til ansatte

Vejret

Weekenden bringer lunt forårsvejr til Danmark

112

Tredje gang: Narkopåvirket bilist mistede bilen

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Annonce
Annonce
Dølle

Bo er ny leverandør af Dølle-pølsen: - Jeg går ikke på kompromis med kvaliteten

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Vejret

Vintrene på Lolland-Falster vil blive op til 30 procent vådere

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier