- Vi har kun haft positive erfaringer med opsætning af hjertestarter uden for vores filialer og uddannelse af personale i førstehjælp, siger direktør i Lolland Bank, der opfordrer flere lokale virksomheder til at støtte "Danmark redder liv".
- Vi har kun haft gode og positive erfaringer.
Sådan lyder det med eftertryk fra Anders F. Møller, direktør i Lollands Bank, der allerede tidligere besluttede sig for, at man ville engagere sig aktivt i "hjertesagen" og både uddanne eget personale i førstehjælp og installere hjertestartere ved bankens filialer.
Dansk Folkehjælp er i øjeblikket i gang med en kampagne, hvor man vil finde og uddanne 2.000 frivillige førstehjælpere her i regionen.
Førstehjælperne skal sikre, at folk, der får hjertestop, får så hurtig assistance som overhovedet muligt.
Chancerne for overlevelse stiger nemlig meget markant ved hurtig hjælp.
De kommende førstehjælpere alarmeres via 112 og vagtchefen, som har overblik over dem, der er tættest på et eventuelt hjertestop og kan bidrage med hjælp - både ved at tage ud på stedet, ved at hente den nærmeste hjertestarter med mere.
Kampagnen for at skaffe hjælpere løber frem til 28. oktober og Dansk Folkehjælp har samarbejde med Region Sjælland, TV Øst, P4 Sjælland, Sjællandske Medier og Folketidende Gruppen.
- Det er et godt system, man etablerer. Og vi synes generelt, at vi som lokal virksomhed også godt vil være med til at skabe bedre vilkår - også sundhedsmæssigt - hvor vi kan i vores eget område. Blandt andet ved at opsætte hjertestartere og gennemføre førstehjælpskurser for vores medarbejdere - som i øvrigt har taget særdeles positivt imod initiativet, siger Anders F. Møller fra Lollands Bank.
- Når vi taler om positiv modtagelse, så synes jeg også, det skal nævnes, at en af de betænkeligheder, vi havde i forbindelse med hjertestarterne, er blevet helt ryddet af vejen. Fra start mente vi, at hjertestarteren skulle sidde udenfor. Der ville den selvfølgelig klart gøre mest gavn. Det er trods alt begrænset, hvor mange timer hen over døgnet og ugen, at bankens lokaler er åbne. Men vi frygtede, at det ville blive dyrt og besværligt med hærværk mod hjertestarterne. Det er ikke sket - ikke en eneste gang. Og det er selvfølgelig uhyre glædeligt, at man på den måde har forståelse for, at hjertestarterne redder liv og er til gavn for alle i vores lokalsamfund, siger Anders F. Møller.
Han peger i øvrigt på, at anskaffelsesudgiften til hjertestarteren er beskeden - og de løbende udgifter tll service og vedligehold er på et par tusinde kroner årligt.
- Det bør næppe være økonomien, der afholder flere virksomheder fra at være med i indsatsen, siger han.haga