Toreby-brødres tøjfirma Mond of Copenhagen åbner showroom i udlandet.
De to Toreby-brødre Michael og Martin Birch Jacobsen, der har skabt en millionforretning på at sælge skræddersyede jakkesæt, åbner et 330 kvadratmeter showroom i centrum af Oslo.
Det sker 10 år efter, at de to brødre stiftede tøjfirmaet Mond of Copenhagen, og det sker på et tidspunkt, hvor coronaen fortsat har et kraftigt tag i hele verden, men med troen på en lysere fremtid går brødreparret krisen i møde med oprejst pande.
Blækket er nemlig netop tørret på en underskrevet kontrakt om de nye og helt rigtige lokaler i Oslo.
- Vi er slet ikke i tvivl om, at det norske marked dels er pengestærkt, men at nordmændene også er kvalitetsbevidste. Med åbningen af en afdeling i Norge mener vi, at der er grobund for det kvalitetsbrand, som vi jo er. Vi har en fornemmelse af, at vi kan lave en rigtig sund forretning, og det glæder vi os til - forhåbentligt - at få bekræftet, fortæller Michael Birch Jacobsen.
Stædighed
Satsningen på Nordens største oplevelsescenter for skræddersyede jakkesæt sker midt under nedlukningen af verdens grænser.
Beslutningen om at åbne på trods af det bunder ifølge Michael Birch Jacobsen i stædighed.
- Alt er præget af coronausikkerhed, men vores udgangspunkt er, at verden ikke går under, og derfor skal vi se fremad. Norge har været på tegnebrættet i halvandet år, og nu dukkede de rigtige lokaler op, så det handler vi efter, siger han.
Ekspansionen mod nord har været længe undervejs, og ambitionerne er klare for de kommende år.
Med et fortsat voksende marked for skræddersyede jakkesæt, er både Sverige, Tyskland og England på radaren.
- Åbningen har været mulig, fordi vi har opbygget en fornuftig kapital i bedre tider. Vi har udviklet os roligt til tre butikker i Danmark på 10 år, samtidig med, at vi har sparet op. Så vi er ikke bekymret omkring finansieringen. Den strategi følger vi, og lykkes Norge som planlagt, så er Sverige næste i rækken, siger Michael Birch Jacobsen.
Mond of Copenhagen har med en blanding af 3D-teknologi, uddannede clothiers, og fokus på value-for-money, rykket branchen og leveret stabile salgsrekorder og fortsat vækst op til og efter coronanedlukningen.