cookie-og-privatlivspolitik
Femern-byggeriet, som det tager sig ud her i efteråret 2021, hvor aktivitetsniveauet er på sit hidtil højeste.
Femern-byggeriet, som det tager sig ud her i efteråret 2021, hvor aktivitetsniveauet er på sit hidtil højeste.
Foto: Femern A/S

Erhverv

Stor interesse for Femern-projektet

Femern-projektet er for alvor begyndt at tage form, og aktivitetsniveauet når nye højder.




05. oktober 2021 kl. 13:33 Af Denny Michael Jakobsen

Siden årsskiftet er flere og flere virksomheder gradvist blevet koblet til det gigantiske projekt med at bygge verdens længste sænketunnel over Femern Bælt.

Lige nu er blandt andet arbejdshavnen i Rødbyhavn ved at tage form, tunnelrenden er ved at blive udgravet, og arbejdet med at etablere en tunnel-elementfabrik er i fuld gang. Aktivitetsniveauet er med andre ord på sit hidtil højeste.

- Det er en succeshistorie ud over alle grænser. Når det er blevet så stor en succes, skyldes det, at de to konsortier sammen med Femern A/S har gjort en fantastisk indsats sammen med os for at hyre danske virksomheder. Vi er et pænt stykke over 100 danske virksomheder, der leverer direkte til både Femern Link Contractors og Femern Belt Contractors, siger Stig Rømer Winther, direktør i Femern Belt Development.

Han fortæller, at Femern Belt Development får 10-15 henvendelser om ugen fra både danske og udenlandske virksomheder.

- Lige nu har vi mange udenlandske virksomheder, som er ved at køre sig selv i position. Og interessen er ikke blevet mindre, efter at der er overvejelser i gang om at gøre tunnel-elementfabrikken permanent, siger Stig Rømer Winther.

Annonce

Det høje aktivitetsniveau giver også afledte effekter på særligt boligmarkedet.

- Vi oplever, at der er en kæmpe efterspørgsel efter kvalitetsboliger og overnatningsmuligheder generelt. Den nye Internationale Skole i Maribo har et meget flot optag, og i det hele taget er det svært at fremdrive nogen form for pessimisme her på Lolland-Falster i øjeblikket, fordi tingene virkelig kører den rigtige vej, siger Stig Rømer Winther.

En af de virksomheder, der har valgt at blive en del af projektet, er Blue Water Shipping med hovedsæde i Esbjerg, som har åbnet kontor i Rødbyhavn, hvorfra de skal levere havneservice og myndighedsregistrering af skibe og besætninger.

- Der er ingen tvivl om, at Femern Bælt-projektet er super attraktivt for et firma som vores, fordi der er så mange grene i det, og fordi vi føler, at vi kan bidrage positivt til mange af de forskellige grene af projektet, hvilket gør det rigtig interessant for os, siger Klaus Odby, Port Agency Manager i Blue Water.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: KIM EGELUND

Bevidst brud af lokalplanen . 22. oktober 2021 kl. 10.21

AF: BOB NIELSEN

Uanstændig magtfuldkommenhed. 22. oktober 2021 kl. 08.09

AF: LINDA SOMMER

Historien bag ”Kultur på recept” 22. oktober 2021 kl. 06.37

AF: TOM AHLQVIST

Helhedsplaner og disses proces. 18. oktober 2021 kl. 13.10

AF: JOHN WENNERWALD

Vi kan mere 17. oktober 2021 kl. 22.02

AF: KIM EGELUND

Derfor er det vigtigt at… 16. oktober 2021 kl. 11.10

Annonce

ANNONCE