Indsatsen for turismeerhvervene på Sydhavsøerne skal styrkes og skilles ud i ny organisation
Nogle vil sikkert kunne huske, at man har haft noget lignende før: En turismeorganisation for Lolland-Falster. Dengang blandt andet under navnet Destination Lolland-Falster.
Gennem de senere år har turismeindsatsen ligget som en del af Business Lolland-Falster. - med sideløbende kommunale indsatser i Lolland og Guldborgsund.
Fra nytår ser et nyt selskab dagens lys. Stadig som en del af Business Lolland-Falster. Men i form af et selvstændigt datterselskab med egen bestyrelse, hvor de to kommuner i øvrigt også er repæsenterede med to politikere fra hver kommune.
Herudover er der syv medlemmer fra forskellige turismevirksomheder.
- Vores landsdel er den største turismedestination i Region Sjælland og står for en tredjedel af alle overnatninger i regionen. Med de rette investeringer kunne vi få endnu flere overnatninger. Især i højsæsonen er kapaciteten for lille. Det skyldes også, at de lokale turismevirksomheder ikke har tilstrækkelig stor indtjening til at kunne foretage de nødvendige investeringer i øget kapacitet, siger Mikkel Wesselhoff, direktør i Business LF.
Udover fokus på kapacitet peger han også på digital omstilling som et væsentligt indsats-område for det nye turismeselskab.
- Markedsføring for turisme sker i høj grad via net og sociale medier, og turisterne bruger smartphones som guide, inspiration med mere. Den omstilling skal virksomhederne være med på, siger han.