...men vi mangler stadig overnatningspladser.
Lolland og Falster er veritable turistmagneter.
Vi har så meget hernede på sydhavsøerne, som vi kan være stolte af. Men vi skal blive bedre til at promovere alle vores lokale attraktioner. Ja, vi må faktisk gerne blive lidt bedre til at prale af os selv.
Sådan omtrent lød nogle af konklusionerne på årets turismekonference, som fandt sted i Maribo sidst i januar.
- Vi har så meget at være stolte af, slår turistchef Marie Louise Friderichsen fast og henviser til alle de gode nyheder, som står i kø, når det gælder turistmagneterne Lolland og Falster.
Turistchefen nævner i flæng:
- Visit Lolland-Falster er det 10. mest sete turistsite i Danmark. Fra 2017 til 2018 er de enkelte visninger steget fra 1,6 millioner til 2,4 millioner.
- På sitet er visninger om Dodekalitten helt enorm. Faktisk er stenstøtterne ved Kragenæs den attraktion, som er den mest søgte på en visit-site i hele Danmark.
- Sydhavsøernes blanding af kultur og natur tiltrækker masser af turister.
- Cykelturisterne søger os i særlig grad; men vi har også et bredt kulturpublikum, som tiltrækkes af egnens særlige miks af kultur og natur.
Men træerne vokser endnu ikke helt ind i i himlen, pointerer turistchefen:
- Selvom vi godt kan klappe os selv på skulderen, fordi vi gør mange ting rigtig godt, må vi ikke glemme at tænkte på de områder, hvor vi kan blive bedre. Det gælder eksempelvis overnatningsmuligheder for turister på både Lolland og Falster. Her skal vi virkelig sætte ind, så vi er klar til at modtage flere turister, som bliver i vores område i mere end en enkelt dag.