De skal holde øje med sikkerheden på havet under Femern Bælt-byggeriet.
FEMERN BÆLT Det er det danske forsvar, der skal levere personale til et døgnbemandet vagtcenter i tyske Travemünde under de kommende års byggeri af Femern Bælt-forbindelsen. Derfor står man nu overfor rekrutteringen af 28 skibsførere til opgaven.
De skal være med til at guide skibstrafikken sikkert gennem bæltet, når flydende gravemaskiner, pramme og flydende tunnelelementer kræver ekstra påpasselighed.
I Travemünde er der i forvejen en Vessel Traffic Service (VTS), der blandt andet overvåger ind- og udsejlingen til Travemünde og Kiel-kanalen.
Som et led i varetagelsen af sejladssikkerheden under Femern Bælt-tunnelen er det for længst vedtaget, at der skal etableres et VTS Femern Bælt i tilknytning til det eksisterende center i Travemünde.
VTS fungerer ved hjælp af radar og computersystemer, hvor man holder øje med skibstrafikken i området døgnet rundt og sørger for at guide skibene uden om farerne.
Med hjælp fra særlige afviserfartøjer, der døgnet rundt patruljerer omkring byggepladsen, kan VTS-centeret dirigere skibe, der kommer for tæt på byggepladsen, tilbage på ret kurs.
Femern A/S er i færd med både at finde et firma, der kan stille vagtskibene til rådighed, og at sikre tyske VTS-officerer til at sejle med vagtskibene. De får base i Rødbyhavn.
- Hvis et skib er på afveje, kontakter man det i første omgang på radio. Hvis der ikke sker noget, kan man sende de afviserfartøjer, som er tilknyttet VTS-centret. De er udstyret med kraftige projektører og sirener, hedder det fra Forsvaret.
VTS Femern Bælt skal være operativt i løbet af efteråret 2021, men allerede nu begynder man at forberede rekrutteringen af 28 nye civile medarbejdere og planlægge uddannelse og træning af dem. De 28 nye medarbejdere skal i skiftehold bemande VTS-centret sammen med tyske kollegaer. Desuden skal de sejle med på vagtskibene.
- De nye medarbejdere skal alle have gennemført skibsføreruddannelsen, og de vil efter deres ansættelse blive videreuddannet til VTS operatører, siger den allerede ansatte chef for VTS Femern Bælt, Aksel Lyngbo Møller.
- Vi planlægger at kunne stille en form for bolig til rådighed i Travemünde for vores medarbejdere, som de frit kan benytte under deres vagtperiode. Efter endt vagtperiode, typisk på tre-fem dage, rejser medarbejderne hjem til familien i Danmark igen for en længere periode, siger Aksel Lyngbo Møller.