Udlejningsvirksomheden Europcar satser massivt på at være en aktiv spiller i forbindelse med byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen.
Virksomheden har etableret sig på Finlandsvej i Rødbyhavn et stenkast fra det milliardstore infrastrukturprojekt i lokaler hos Super Dæk Service.
- Vi har på nuværende tidspunkt samarbejde med de to entreprenørkonsortier Femern Link Contractors, FLC, og Fehmarn Belt Contractors, FBC, samt cirka 20 underleverandører til konsortierne, fortæller Eddy Ajdari, Regional Sales Manager i Region Sjælland for Europcar.
Ifølge Eddy Ajdari tæller Europcars nuværende engagement i Rødbyhavn et stort antal biler, varebiler og lastbiler, som fast befinder sig i området og er lejet eller leaset for en længere periode.
- Fra juli og til nu er vi gået fra ugentlige bookinger til nu daglige. Det er tydeligt at mærke, at der er åbnet op, konstaterer Eddy Ajdari, der forventer, at Europcar de kommende år vil have biler, der kommer til at køre i pendulfart mellem Kastrup Lufthavn og Rødbyhavn, samt vores nærliggende stationer.
- I den forbindelse arbejder vi med et koncept, som mest af alt kan sammenlignes med delebilskonceptet fremfor ren leje, siger han.
Han peger på, at netop fleksibiliteten er vigtig.
- For nogle af virksomhederne, der opererer i området, betyder det meget kun at leje biler i meget korte intervaller. Det betyder eksempelvis, at virksomheder kan nøjes med at leje en varebil i de få måneder behovet er der. Derfor tilbyder vi også flere forskellige muligheder, når det gælder leje, siger Eddy Ajdari, der peger på, at Europcar har mulighed for hurtig op- og nedskalering alt efter behov.
Med den nuværende aktivitet for Europcar i Rødbyhavn har man cirka fem medarbejdere ansat i Rødbyhavn, Nakskov og Næstved. I Rødbyhavn er der endnu ingen medarbejdere fast tilknyttet, da Europcar har etableret et samarbejde med SuperDæk som assisterer med udlejningen.
- Men det kan der blive på sigt. For os er aktivitetsniveauet på Femern Bælt-byggeriet fortsat stadig i den indledende fase. Men når udbuddene af de tekniske installationer falder på plads, så forventer vi, at vi fra ultimo 2023 til cirka 2028 skal have opskaleret, siger Eddy Ajdari, der blandt andet også nævner, at Europcar har fået forespørgsler på køb af biler.
- Det marked kunne vi godt have bevæget os ind i, men vi er kun interesseret i leje og leasing. Men forespørgslerne henviser vi videre til nogle af de lokale bilhandlere. På den måde oplever jeg, at vi alle samarbejder og er interesseret i at få løst de udfordringer, der opstår. Der er nok til alle, siger Eddy Ajdari.
- Det er vores målsætning, at vi tredobler antallet af biler, varebiler og lastbiler i området, hvilket der helt klart er grundlag for, slår han fast.
Ifølge Eddy Ajdari er Europcars strategi ikke at forlade Rødbyhavn, når tunnelen under Femern Bælt står færdig - såfremt der er forretningsgrundlag for det.
- Dette er ikke en midlertidig etablering i Rødbyhavn. Det er en permanent etablering blandt andet, fordi vi kan se betydelige forretningsmuligheder i Rødbyhavn efter, at tunnelen er åbnet, slår Eddy Ajdari fast med henvisning til Folketingets beslutning om, at tunnelelementfabrikken bliver permanent og skal producere betonelementer til andre kommende store infrastrukturprojekter, som eksempelvis en Kattegatforbindelse.
- Det betyder potentielt et stort behov for leje og leasing af vores biler, forudser han.