Annonce
Femern

Heunicke: Femern-projekts økonomi er ekstremt robust

Foto: Polfoto

Transportminister Magnus Heunicke afviser tidligere chef fra Vejdirektoratets bekymring om manglende økonomi i Femern forbindelse.

Der er ingen risiko for, at Femern-forbindelsen kommer til at udløse en ekstraregning til de danske skatteydere.

Det erklærer transportminister Magnus Heunicke (S), efter en tidligere chef fra Vejdirektoratet har udtrykt den bekymring i torsdagens udgave af Jyllands-Posten.
- Det kan jeg blankt afvise. Det er et ekstremt robust projekt. Også økonomisk, siger Heunicke til Ritzau.

Den tidligere vej- og trafikchef Knud Erik Andersen udkommer om få dage med en ny bog om Femern-forbindelsen, som han er skeptisk over for.

Han mener blandt andet, at de trafikprognoser, der ligger til grund for beregningerne af projektets økonomi, er forældede og for optimistiske.

Men når Folketinget i løbet af det kommende år skal behandle anlægsloven for Femern-byggeriet, vil det ske på baggrund af en ny prognose, forsikrer ministeren.
- Vi lavede forliget om Femern i 2008 på baggrund af de trafikprognoser, vi havde dengang.

- Og når jeg fremlægger en anlægslov til december, vil det være baseret på en opdateret trafikprognose og konkrete tilbudspriser, som giver en større sikkerhed, end vi havde på Storebælt og Øresund, påpeger ministeren.

Han forklarer, at ministeriet ikke har kunnet opdatere trafikprognoserne i den mellemliggende periode af hensyn til arbejdet med den lovpligtige miljøvurdering, den såkaldte VVM, som netop nu er i sin afsluttende fase.

- Men vi har selvfølgelig fulgt trafikudviklingen, og der er intet, vi har set, som peger på, at vores forudsætninger er sat for højt. Snarere tværtimod, konstaterer Magnus Heunicke.

De foreløbige beregninger om Femern-tunnelens økonomi er baseret på en årlig trafikvækst på 1,7 procent.

- Hvis ser på den faktiske trafikvækst på Rødby-Puttgarden de sidste 40 år, så er den vokset med tre procent i gennemsnit om året. Så vores grundlag er mere forsigtigt end virkeligheden, og samtidig budgetterer vi med, at væksten stopper efter 25 år, påpeger ministeren.

 Et andet kritikpunkt fra Knud Erik Andersen lyder, at beregningerne ikke tager højde for, at rederiet Scandlines har tænkt sig at tage konkurrencen op med den nye forbindelse.

 Ministeren erkender, at konkurrencen fra færgerne vil påvirke projektets økonomi, men slet ikke i en grad, så det risikerer at give underskud.

 - Tunnelen skal holde i mindst 120 år, men allerede efter 40 vil den være betalt tilbage. Hvis Scandlines vælger at fortsætte, så viser vores beregninger, at 13 procent af lastbilerne og 8 procent af personbilerne vil vælge færgen.

- Det vil naturligvis forlænge tilbagebetalingstiden, men det vil ikke på nogen måde rokke ved robustheden af finansieringen, fastslår Magnus Heunicke.

  • Foto: Polfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Endnu en nedtur i Parken - Nykøbing FC kan ikke score mål

Guldborgsund

Endnu et tomt butikslokale får nyt liv: Martin udvider butikken

Sport

Efter tre store øretæver: - Synes vi havde fortjent mere mod AB

Vejret

Rekord slået: Drivvåd april er den vådeste i 150 år

Lolland

De er blandt Danmarks bedste

112

Fulde og fartglade bilister stoppet

Lolland

Skrider fra parti: "De dårlige oplevelser blev simpelthen for meget!"

Lokal nyt

Se kortet: Her kan du tanke billigt i weekenden

112

Eftersøgt i knivstikker-sag er stadig på fri fod

Indland

Byret: Beboer på Christiania tjente 20 millioner på hash

Indland

Store bededag markeres med lukkede skoler og fri til ansatte

Vejret

Weekenden bringer lunt forårsvejr til Danmark

112

Tredje gang: Narkopåvirket bilist mistede bilen

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Annonce
Annonce
Dølle

Bo er ny leverandør af Dølle-pølsen: - Jeg går ikke på kompromis med kvaliteten

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Vejret

Vintrene på Lolland-Falster vil blive op til 30 procent vådere

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier