cookie-og-privatlivspolitik
Kristian Pihl Lorentzen (til højre) er vred over en artikel i Børsen.
Kristian Pihl Lorentzen (til højre) er vred over en artikel i Børsen.
Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Femern

Kritisk Børsen-artikel gør ordfører vred

Kristian Pihl Lorentzen skælder ud på dagbladet Børsen over Femern-historie - kilden erkender fejl.




30. april 2020 kl. 12:31 Af David Arnholm

Annonce

FEMERN BÆLT "Ekspert: EU-krav river tæppet væk under Femern-projekt". Sådan lød overskriften på en artikel i dagbladet Børsen 15. april.

Artiklen handlede om en afgørelse fra EU-Kommissionen, som havde behandlet en klage fra blandt andre Scandlines over statsstøtten til Femern-forbindelsen. Et element i afgørelsen var, at Femern A/S skal betale to procent om året i provision til staten, for at staten garanterer for de lån, Femern A/S optager - og ikke blot en provision på 0,15 procent, som der ellers var lagt op til.

Børsen havde talt med økonomiprofessor Mogens Fosgerau, der altså mente, at det krav "rev tæppet væk" under projektet.

- Kravet om den ekstra provision er for mig at se nok til, at politikerne bør tage hele Femern-projektet op til seriøs genovervejelse. Man kan godt stoppe det, selv om visse anlæg er gået i gang. Det kan være bedre frem for at kaste endnu flere penge efter et projekt, der ikke er sundt, sagde han.


Forvrængning af fakta

Men Venstres transport­ordfører, Kristian Pihl Lorentzen, er vred over artiklen.

- Det er direkte forkerte oplysninger, der bliver bragt til torvs. Økonomien er fortsat rigtig robust. De forudsætninger, professoren baserede det på, var helt forkerte. Det er misfortolkninger og forvrængninger af de fakta, der er. Jeg har været vred over, at medier bringer sådan nogle fuldstændig forkerte oplysninger til torvs, siger han.

Kristian Pihl Lorentzen bad derfor Transport- og Boligministeriet tilbagevise kritikken, og det sker i et tre sider langt notat. Her slås det fast, at statens indtægt fra provisionen på de to procent kan overføres til Femern Landanlæg A/S, som ikke er omfattet af reglerne om statsstøtte. Dermed belaster EU-Kommissionens krav ikke projektet.

- Økonomien er fortsat rigtig robust, fastslår Kristian Pihl Lorentzen.


Tror på ministeriet

Og overfor Folketidende erkender Mogens Fosgerau sin bommert:

- Jeg var ikke opmærksom på, at de havde mulighed for at klare det inden for rammen af, hvad der i forvejen skal betales. Det har jeg overset, og det var også godt hengemt, kan man sige. Men selvfølgelig er det en fejl. Jeg tror på ministeriet.

Hvad betyder det for din konklusion?

- Det betyder, at afgørelsen fra kommissionen ikke kommer til at få nogen betydning.

Folketidende ville gerne have haft en kommentar fra Børsen, men avisen er ikke vendt tilbage inden deadline.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: MARTIN WOUTERS

endnu engang asfalt i… 13. august 2020 kl. 07.43

AF: BUPL SYDØST

BUPL: Stop den onde SFO-spiral 10. august 2020 kl. 14.48

AF: JOHN WENNERWALD

Mundbind i flextrafik 09. august 2020 kl. 21.38

AF: HANS JØRGEN JØRGENSEN

Torvet i Nykøbing 08. august 2020 kl. 14.22

Annonce