Femern Link Contractors melder klar fra 1. januar - men har faktisk tyvstartet. Om et år ventes godt 400 medarbejdere at være i gang.
FEMERN BÆLT Fra 1. januar har Femern Bælt-projektets absolut største entreprenørkonsortium, Femern Link Contractors (FLC), adgang til de arealer øst for Rødbyhavn, hvor der over de kommende år skal bygges tunnelelementer og tunnelportal til den kommende Femern Bælt-forbindelse.
- Vi er i gang med forberedelserne og har faktisk tyvstartet med nogle ting, siger Sébastien Bliaut, der er direktør for den franske entreprenørkoncern Vinci Construction i Nordeuropa og centralt placeret i den projektorganisation, Femern Link Contractors har dannet i 2016 efter at have fået kontrakten med tunnelfabrik, sænketunnel, portaler og ramper på både tysk og dansk side.
FLC har etableret et første lokalt kontor med 10-12 medarbejdere på Finlandsvej. Men projektorganisationen har kontor på Amager - i alt er 110 medarbejdere i gang med anlægsforberedelserne.
FLC vil selv etablere de kontorer, der skal bruges ved byggepladsen. Der skal være kontor ved tunnelelementfabrikken, ved portalbyggepladsen, ved havnen og desuden et egentligt hovedkontor i nærheden af fabrikken. Desuden skal der etableres kontor på den tyske side. Samlet ventes projektorganisationen om et år at være fordoblet til omkring 220 medarbejdere.
Samtidig skal der også etableres boliger i den kommende tunnelby - men i et forholdsvis langsomt tempo, afstemt med behovet for medarbejdere. Det betyder omkring 200 det første år
- Og de opføres efter de nyeste coronavejledninger fra myndighederne, siger Sébastien Bliaut og tilføjer, at der derudover bliver søgt optimale løsninge -, blandt andet i forhold til, at beboerne skal kunne holde tilstrækkelig afstand til hinanden.
- Vi ser på, hvad der vil være klogt at bygge og er også i dialog med bygherren om den del af projektet, siger Sébastien Bliaut.
Der ventes at skulle være boliger til knapt 1.300 anlægsmedarbejdere, når der er mest fart på.
I første omgang forventes, at det meste af arbejdet bliver udført af folk, der i forvejen er ansat i de entreprenørvirksomheder, der er med i konsortiet. Der ventes at gå omkring et halvt år med blandt andet jord- og betonarbejde der, hvor tunnelelementfabrikken skal bygges.
Derefter kommer den underentreprenør på banen, der skal stå for opførelsen af fabrikken. Her er FLC tæt på at kunne underskrive kontrakten på en totalentreprise. Der har været tre bydende med i den sidste del af opløbet om kontrakten - heraf et dansk bud.
FLC har fra sidelinjen fulgt diskussionerne om at lade den kommende tunnelfabrik blive stående efter byggeriet af Femern Bælt-tunnelen, for at lade den støbe elementer til andre tunnelprojekter.
- Men vores kontrakt går ud på, at vi skal fjerne alt ned til en meter under jordoverfladen, siger Sébastien Bliaut.
Det er et politisk spørgsmål, om fabrikken skal bevares, og i givet fald vil bygherren kunne afgøre vejen frem.
Når det gælder portalbygningen - der hvor tunnelen starter, ser det ud til, at byggeriet muligvis kan starte i 2021, mod oprindeligt planlagt først i 2022. Det samme er i øvrigt gældende på tysk side, hvor der drøftes en revideret tidsplan med bygherren.
På selve fabrikken vil der arbejde op mod 1.500 mand, når der er travlest.
- Der er ingen, der tror, at vi kan finde så mange folk i Syddanmark, siger Sébastien Bliaut.
Han opdeler de kommende fabriksarbejdere i tre - dem, der skal lave armering, dem, der skal støbe beton, og så dem, der skal hjælpe til med at få det hele til at køre - chauffører, VVS'ere og andre håndværkere til vedligeholdelse.
- Medarbejderne til den sidste kategori vil det være bedst at kunne rekruttere lokalt, siger Sébastien Bliaut.
- De vil have en almindelig arbejdsdag og køre hjem til familien, mens armerings- og betonfolkene arbejder på skiftehold og måske vil være på byggepladsen en eller to uger ad gangen for så at holde tilsvarende fri - alt efter, hvad vi kan aftale med fagforeningerne.
Femern Link Contractors består af entreprenørfirmaerne Vincci Construction, Frankrig, Per Aarsleff, Danmark, Wayss & Freytag Ingenieurbau, Tyskland, Max Bögl Stiftung & Co, Tyskland, CFE, Belgien, Solétanche-Bachy International, Frankrig, BAM Infra og BAM International, Holland. Desuden underentreprenørerne Dredging International, Belgien, og rådgiver COWI, Danmark.