Manglende EU-støtte ændrer ikke på Scandlines' ambitioner - men rederiet er skuffet over Ombudsmandens afgørelse.
FEMERN BÆLT Som Folketidende fortalte i går, har Scandlines klaget til Ombudsmanden over, at Transportministeriet ikke ville støtte en ansøgning til en EU-pulje.
Rederiet ønskede støtte til at undersøge muligheden for at klargøre havnene i Rødbyhavn og Puttgarden til elektrificering af færgerne, men uden statens opbakning kunne Scandlines ikke søge EU-midlerne.
Ombudsmanden så på sagen og fandt ikke grundlag for at kritisere ministeriet.
- Ombudsmanden er i sin udtalelse på mange områder enig med Scandlines' synspunkter, herunder at ministeriets begrundelse for at meddele afslag på miljøansøgning var utilstrækkelig, og at ministeriet ikke må favorisere Femern A/S. Men vi er naturligvis skuffet over, at Ombudsmanden ikke har fundet tilstrækkeligt grundlag til at fastslå, at ministeriet handlede ulovligt, og at Ombudsmanden heller ikke endeligt kunne konkludere, at ministeriet afviste at støtte vores ansøgning for at fremme Femern A/S' konkurrencemæssige position over for Scandlines, siger rederiets kommunikationschef, Anette Ustrup Svendsen og tilføjer, at afgørelsen åbner for, at rederiet kan søge om yderligere aktindsigt.
- Transportministeriet har gang på gang overskredet fristen for svar på vores anmodning om aktindsigt, og vi afventer fortsat de oplysninger, vi har krav på og bedt om, siger hun.
Og så fastslår hun, at den manglende EU-støtte ikke ændrer på planerne om en elektrificering.
Hun forklarer, at forstudierne, rederiet ville søge om støtte til, skulle forberede Scandlines' fragtrute til en omlægning til fuld elektrisk drift.
- Vi skal have et rigtig stort kabel og et meget stort stik for at kunne flytte færgerne fra Rødby til Puttgarden på batterier alene, lade på syv-otte minutter, mens færgen ligger i havn, og samtidig undgå at lægge hele Lolland ned, bemærker hun og forsikrer, at arbejdet går videre:
- Da Scandlines sejler videre de næste mange, mange år, også efter en fast forbindelse måtte åbne, arbejder vi fortsat på at udvikle havnene. Ingen planer er skrinlagt.