Annonce
Femern

Scandlines stræber fortsat efter elektrificering

Scandlines vil gerne elektrificere fragtruten mellem Rødbyhavn og Puttgarden. Foto: Anders Knudsen

Manglende EU-støtte ændrer ikke på Scandlines' ambitioner - men rederiet er skuffet over Ombudsmandens afgørelse.

FEMERN BÆLT Som Folketidende fortalte i går, har Scandlines klaget til Ombudsmanden over, at Transportministeriet ikke ville støtte en ansøgning til en EU-pulje.

Rederiet ønskede støtte til at undersøge muligheden for at klargøre havnene i Rødbyhavn og Puttgarden til elektrificering af færgerne, men uden statens opbakning kunne Scandlines ikke søge EU-midlerne.

Ombudsmanden så på sagen og fandt ikke grundlag for at kritisere ministeriet.

- Ombudsmanden er i sin udtalelse på mange områder enig med Scandlines' synspunkter, herunder at ministeriets begrundelse for at meddele afslag på miljøansøgning var utilstrækkelig, og at ministeriet ikke må favorisere Femern A/S. Men vi er naturligvis skuffet over, at Ombudsmanden ikke har fundet tilstrækkeligt grundlag til at fastslå, at ministeriet handlede ulovligt, og at Ombudsmanden heller ikke endeligt kunne konkludere, at ministeriet afviste at støtte vores ansøgning for at fremme Femern A/S' konkurrencemæssige position over for Scandlines, siger rederiets kommunikationschef, Anette Ustrup Svendsen og tilføjer, at afgørelsen åbner for, at rederiet kan søge om yderligere aktindsigt.

- Transportministeriet har gang på gang overskredet fristen for svar på vores anmodning om aktindsigt, og vi afventer fortsat de oplysninger, vi har krav på og bedt om, siger hun.

Og så fastslår hun, at den manglende EU-støtte ikke ændrer på planerne om en elektrificering.

Hun forklarer, at forstudierne, rederiet ville søge om støtte til, skulle forberede Scandlines' fragtrute til en omlægning til fuld elektrisk drift.

- Vi skal have et rigtig stort kabel og et meget stort stik for at kunne flytte færgerne fra Rødby til Puttgarden på batterier alene, lade på syv-otte minutter, mens færgen ligger i havn, og samtidig undgå at lægge hele Lolland ned, bemærker hun og forsikrer, at arbejdet går videre:

- Da Scandlines sejler videre de næste mange, mange år, også efter en fast forbindelse måtte åbne, arbejder vi fortsat på at udvikle havnene. Ingen planer er skrinlagt.

  • Scandlines vil gerne elektrificere fragtruten mellem Rødbyhavn og Puttgarden. Foto: Anders Knudsen
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Endnu en nedtur i Parken - Nykøbing FC kan ikke score mål

Guldborgsund

Endnu et tomt butikslokale får nyt liv: Martin udvider butikken

Sport

Efter tre store øretæver: - Synes vi havde fortjent mere mod AB

Vejret

Rekord slået: Drivvåd april er den vådeste i 150 år

Lolland

De er blandt Danmarks bedste

112

Fulde og fartglade bilister stoppet

Lolland

Skrider fra parti: "De dårlige oplevelser blev simpelthen for meget!"

Lokal nyt

Se kortet: Her kan du tanke billigt i weekenden

112

Eftersøgt i knivstikker-sag er stadig på fri fod

Indland

Byret: Beboer på Christiania tjente 20 millioner på hash

Indland

Store bededag markeres med lukkede skoler og fri til ansatte

Vejret

Weekenden bringer lunt forårsvejr til Danmark

112

Tredje gang: Narkopåvirket bilist mistede bilen

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Annonce
Annonce
Dølle

Bo er ny leverandør af Dølle-pølsen: - Jeg går ikke på kompromis med kvaliteten

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Vejret

Vintrene på Lolland-Falster vil blive op til 30 procent vådere

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier