Femern Bælt-forbindelsen skal bygges af gode samfundsborgere og uden social dumpning forlanger Femern A/S.
Femern A/S er tirsdag begyndt at lede efter de hovedentreprenører, der skal bygge den faste forbindelse til Tyskland. Et af kravene bliver social ansvarlighed med plads til lærlinge, regulerede løn- og arbejdsvilkår og ordentlige boligforhold.
- Vi føler et samfundsansvar. Vi vil være "en god samfundsborger", sagde administrerende direktør Claus F. Baunkjær, Femern A/S, da han tirsdag var med til at markere en af projektets helt store milepæle - at finde de rigtige til at stå for byggearbejdet.
Femern A/S benyttede lejligheden til at fjerne al tvivl om, at man blandt andet vil stille krav om at der kommer lærlinge med i projektet, at der bliver ordentlige boligforhold for arbejderne, og at der er regulerede løn- og arbejdsvilkår.
- Vi kommer til at stille krav, uden at vi på nuværende tidspunkt kan specificere dem ret meget mere, siger teknisk direktør Steen Lykke, Femern A/S. Bygherren er i gang med en udredning, og har bedt arbejdsmarkedets parter om deres bud.
- Kravene er klart også i projektets interesse, tilføjer Steen Lykke. Femern Bælt-forbindelsen skal bygges uden social dumpning.
Alverdens store entreprenører og konsortier har nu frem til 18. januar til at svare på de mange spørgsmål, Femern A/S bruger for at finde frem til hvem der vil - og kan bygge tunnelelementer, grave tunnelrende og tunnelportaler. Arbejdet er delt op i fire store bidder, hvor det i grove træk forventes at de to tunnel-entrepriser vil koste omkring 10 milliarder kroner, og gravejobbet og portalbyggeriet hver omkring fem milliarder.