Annonce
Femern

Udgifter til ubygget Femern-tunnel runder 4,5 milliarder

Den kommende Femern-forbindelse har allerede kostet 4,5 milliarder kroner. (arkivfoto) Foto: Free/Femern A/s

Forbindelsen under Femernbælt har kostet milliarder, allerede før den første spade er stukket i jorden.

Ni år efter at Folketinget sagde god for konstruktionen af en fast forbindelse mellem Tyskland og Danmark under Femern Bælt, er starten på opførslen fortsat to-tre år væk.

Udgifterne til forberedelsen af projektet har rundet i 4,5 milliarder kroner. Det fremgår af det seneste regnskab for Femern A/S, der er offentliggjort i starten af maj.

- Det er Danmarkshistoriens største anlægsprojekt, vi er ved at gennemføre. Og det kræver store mængder forberedelse, siger viceprojektdirektør i Femern A/S Ajs Dam.

Det har ikke bare krævet store udgifter til den faktiske planlægning af, hvordan den kommende forbindelse skal bygges. Men også udgifter til en lang række ting, der juridisk skal være på plads, inden projektet kan startes.

En af de helt store omkostninger har været en omfattende undersøgelse af konsekvenserne for miljøet.

- Det er først fysiske undersøgelser og så analyse på alle de områder, der er berørt. Undersøgelser af effekterne for fugle, fisk, vandgennemstrømning, marsvin, sæler og så videre, siger Ajs Dam.

Dertil kommer betalinger for miljøkompensation, ekspropriering af huse og ejendomme, arkæologiske udgravninger og over 300 millioner kroner for at holde på entreprenører, fordi projektet blev udskudt.

En omfattende ansøgning om en tysk miljøgodkendelse trækker også tænder ud.

Femern A/S fik 12.600 klager fra tyske myndigheder, borgere og organisationer, der alle skal svares.

Det er en af de faktorer, der har gjort hele projektet dyrere end forventet ved opstart.

- Sådan er deres regler nu engang, men det har øget omfanget af vores arbejde.

- Samtidigt gør kritikerne alt, hvad de kan for at forsinke og fordyre projektet godt støttet af Scandlines, siger Ajs Dam.

- Men nu er vi i slutningen af processen, så langt de fleste af de her forberedende udgifter er afholdt nu.

Femern A/S venter, at der kommer en tysk godkendelse i sommeren 2018, og at byggeriet kan starte i 2020 med åbning i 2028.

Ifølge Ajs Dam ser man ingen risiko for, at tyskerne siger nej og at projektet, der er garanteret af staten, men skal tjenes hjem fra trafikken, ender med at have kastet 4,5 milliarder kroner ud til ingenting.

- Vi har et godt samarbejde med myndighederne, så jeg er ikke i tvivl om, at projektet bliver godkendt, siger han.

Samlet er Femern-tunnelen budgetteret til at koste 52,6 milliarder kroner.

  • Femern
    Den kommende Femern-forbindelse har allerede kostet 4,5 milliarder kroner. (arkivfoto) Foto: Free/Femern A/s
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Endnu en nedtur i Parken - Nykøbing FC kan ikke score mål

Guldborgsund

Endnu et tomt butikslokale får nyt liv: Martin udvider butikken

Sport

Efter tre store øretæver: - Synes vi havde fortjent mere mod AB

Vejret

Rekord slået: Drivvåd april er den vådeste i 150 år

Lolland

De er blandt Danmarks bedste

112

Fulde og fartglade bilister stoppet

Lolland

Skrider fra parti: "De dårlige oplevelser blev simpelthen for meget!"

Lokal nyt

Se kortet: Her kan du tanke billigt i weekenden

112

Eftersøgt i knivstikker-sag er stadig på fri fod

Indland

Byret: Beboer på Christiania tjente 20 millioner på hash

Indland

Store bededag markeres med lukkede skoler og fri til ansatte

Vejret

Weekenden bringer lunt forårsvejr til Danmark

112

Tredje gang: Narkopåvirket bilist mistede bilen

Guldborgsund

Nu igen: Vej bukker under for vand

Indland

28-årig røver Rema 1000 med økse og går på bodega

Annonce
Annonce
Dølle

Bo er ny leverandør af Dølle-pølsen: - Jeg går ikke på kompromis med kvaliteten

Lolland

Her holder børnene fri store bededag

Indland

Mand er faldet fra kran under arbejde i København

Sport

Bombe i Nordfalster - cheftræner færdig til sommer

Vejret

Vintrene på Lolland-Falster vil blive op til 30 procent vådere

Guldborgsund

Hvad skal vi grine af til sommer? Revyfolk kæmper med teksterne

Lolland

Dinosaur-lorte under lup: Evolutionsmuseet udstiller forstenede fækalier